Sittard,
april

Het lichte vakantiegevoel sloeg snel om

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijd. In deze aflevering: Aron (20) studeert Pedagogiek in Sittard.

“Het nieuws dat hbo-instellingen en universiteiten gingen sluiten kwam op een donderdagavond, toen ik met wat vrienden een drankje aan het doen was. Daarvóór deden we er hier en daar nog een beetje lacherig over de gevolgen van het virus, zoals de meeste mensen destijds.

Toen dat besluit bekend was gemaakt, peinsden we wel over de voortzetting van het schooljaar. Het lichte vakantiegevoel dat we kregen naar aanleiding van het sluiten van de scholen, sloeg snel om in vragen over de tentamens of de stages. Stagelopen deden we vóór de sluiting immers twee dagen per week. Nu natuurlijk niet, en ook de geplande studiereis van ons jaar kunnen we wel vergeten.

Hoorcolleges krijgen we nu online, en met de bijbehorende opdrachten ben ik daardoor nu een aantal dagen per week gewoon redelijk druk met school bezig. Het leven wordt wel wat eentoniger en een beetje saai.

Ik merk dat ik ook wat meer in een vakantieritme raak: ik ga wat later slapen en sta wat later op dan voorheen. In het weekend heb ik naast school nog gewoon mijn werk in de supermarkt en ik sport op de momenten dat ik me verveel.

Ik leid dus nog geen kluizenaarsbestaan, maar je merkt de gevolgen van de crisis ook op de momenten dat je dat liever niet wilt. Dat gold bijvoorbeeld laatst ook voor mijn verjaardag. Maar hé, het is zoals het is.” [Thieu Schraven