februari

Het leven van een nieuwe student: nieuwe klas

Van middelbare school naar studentenleven. Met nieuwe mensen, andere roosters, grote verantwoordelijkheden en misschien zelfs wel een andere stad. Hoe is die switch? Ik - Karen Luiken, redacteur bij Bron - volg dit studiejaar de 17-jarige Jenna uit Roermond om een antwoord te krijgen op deze vraag. Jenna slaagde voor de zomer voor haar havodiploma en studeert nu Communicatie in Eindhoven. In deze vierde aflevering vertelt ze hoe het met haar gaat.

“Ik zit in de trein naar huis na de eerste lesdag van de derde periode. Maandag en dinsdag was ik nog vrij, waardoor de carnavalsvakantie extra lang was. Heerlijk!

Bieb op wielen, project uit de tweede periodeSwinkels
Het was een goede eerste dag. We hebben te horen gekregen dat we voor de familie Swinkels, van Bavaria, een eigen functional drankje moeten ontwikkelen en daar een marketingcampagne bij moeten bedenken. Dat klinkt in mijn oren heel interessant, leuker dan het project van de vorige periode. Toen kregen we als opdracht de reputatie van de bibliotheek in Eindhoven te verbeteren door een corporate communicatieplan te ontwikkelen. Ons groepje heeft die opdracht gewonnen.

We bedachten ‘De bieb op wielen’, een vierdaags evenement dat plaats moet vinden in de wijken Oud-Woensel en Vaarbroek. Mensen hebben vaak een stoffig en oud beeld van de bieb, maar wij willen op het evenement verschillende kraampjes neerzetten die de frisse en jonge kanten van de bieb belichten. Daar was de opdrachtgever heel enthousiast over.

Nieuwe klas
Het project dat ik voor Swinkels doe, doe ik met een ander groepje dan het bibliotheekproject. Omdat veel mensen gedurende het collegejaar met hun studie stoppen, maakt Fontys soms nieuwe klassen. Dat is nu ook gebeurd. Op de vijf meiden na waar ik al sinds het begin van dit jaar een hecht vriendenclubje mee vorm, is de klas helemaal nieuw.

Een andere ontwikkeling sinds de laatste keer dat ik je sprak, is dat ik er een nieuwe baan bij heb gekregen. Ik werk nog steeds één avond in de week in de horeca en doe ook nog steeds werkzaamheden voor het coach- en leiderschapsbedrijf van mijn ouders. Maar daarnaast heb ik nu ook nog een baantje in de communicatie. Ik werk sinds kort als bestuursondersteuner bij het bedrijf CC03, waar ik per uur betaald krijg. Het is natuurlijk lekker om extra te verdienen, maar eigenlijk heb ik de job aangenomen voor een andere reden. Ik vind het belangrijk om een groot netwerk op te bouwen. Zeker met het oog op de stage die ik volgend jaar moet doen. [Tekst gaat verder onder de foto's]

Drie baantjes klinkt misschien veel, maar in de praktijk valt het allemaal reuze mee. Ik hou genoeg tijd over voor mezelf en het doen van leuke dingen. Carnaval bijvoorbeeld. Dat heb ik vijf dagen lang gevierd in Roermond, de stad waar ik woon. Het was heel intensief en de kater die ik er woensdag aan overhield was heftig, maar het helemaal waard.

Carnaval heb ik voornamelijk gevierd met mijn vrienden van thuis. De meiden van Fontys doen net als ik hun eigen ding. Ik denk dat het daarom zo goed klikt tussen ons. We hebben allemaal ons eigen leventje, maar spreken wel regelmatig met elkaar af om leuke dingen te doen. De ene keer gaan we uit eten, de andere keer naar een karaokebar of op stap. Morgen zijn we vroeg klaar met school en gaan we met z’n allen naar het terras in het centrum van Eindhoven.” [Karen Luiken]

Boilerplate

In dit collegejaar spreek ik regelmatig met Jenna af om te kijken hoe het met haar gaat. In elke aflevering vragen we haar naar haar projecten, cijfers, studie en studentenstad. Wat vindt ze ervan? Wil ze Roermond al verlaten voor een leven in Brabant? En heeft ze nog dingen met haar studievereniging meegemaakt? Tot over een paar weken!

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd