september

Het leven van een nieuwe student: kennismaken

Van middelbare school naar studentenleven. Met nieuwe mensen, andere roosters, grote verantwoordelijkheden en misschien zelfs wel een andere stad. Hoe is die switch? Ik - Karen Luiken, auteur bij Bron - volg de komende maanden de 17-jarige Jenna uit Roermond om een antwoord te krijgen op deze vraag. Jenna slaagde voor de zomer voor haar havodiploma en studeert nu Communicatie in Eindhoven. In deze eerste aflevering maken we kennis met elkaar.

“Ik loop terwijl we bellen net de trein in. Hopelijk heb je geen last van achtergrondgeluiden? Het is me gelukt om een zitplekje te scoren. In de ochtend lukt dat vaak niet vanwege de drukte. Als ik om 9 uur op school moet beginnen, vertrek ik om half 8 vanuit huis. Ik woon bij mijn ouders in Roermond en blijf daar voorlopig ook. Qua reistijd vind ik het goed te doen. Van deur tot deur doe ik er ongeveer een uur over. Soms staand, soms zittend. Maar ik blijf ook in Limburg wonen omdat ik hier een horecabaantje heb en omdat ik wat dingen doe voor het coach- en leiderschapsbedrijf van mijn ouders. Ik verzorg de social media-kanalen en website, werkzaamheden die goed aansluiten bij mijn nieuwe studie. Mijn vader was heel blij toen hij hoorde dat ik deze opleiding ging doen.

Ik vind Communicatie een interessant vak. Tijdens het oriënteren naar opleidingsmogelijkheden heb ik maar naar twee studies gekeken: deze en Commerciële Economie. Communicatie sprak me het meeste aan. Ik weet al heel lang dat ik iets met marketing wil doen, dat ik het bedrijfsleven in wil. Een ideale droombaan heb ik nog niet, maar het lijkt me heel leuk om conceptmaker te worden bij een groot bedrijf. Het liefst bij een sportmerk zoals Nike of Gymshark.

Waarom sportmerken? Omdat ik me heel veel met sport bezighoud. Komend najaar ga ik een halve marathon rennen in Malaga. Daar ben ik nu voor aan het trainen. Ik sport vijf keer in de week, waarvan twee keer hardlopen en drie keer fitnessen. Nu mijn studie officieel van start is gegaan, hangt het van mijn rooster af wanneer ik dat doe. Als ik pas om 6 uur ’s avonds thuis ben van school, heb ik er geen puf meer voor. Maar gelukkig ben ik met mijn huidige rooster standaard een keer per week vrij. Ook al betekent dat niet dat ik op deze dag niks voor school hoef te doen. Het is de bedoeling dat we dan met ons groepje afspreken en zelfstandig aan de slag gaan." [Tekst gaat verder onder de foto]

"Een groot deel van mijn klas heb ik tijdens de introweek leren kennen, twee weken geleden. De eerste dag van die week was spannend. Ik wist niet wat ik kon verwachten en was bovendien helemaal alleen. Ik kende niemand. Maar gelukkig vind ik het leuk om nieuwe mensen te leren kennen en merkte ik al snel dat ik niet de enige ‘eenzame’ was. Iedereen zat in hetzelfde schuitje. Mijn intro-ouders waren leuk en ook het groepje waar ik in was ingedeeld was gezellig. De twee eerste nachten sliepen we in een hof in Someren. Dat was in het begin een beetje gek; je moest met twee toen nog onbekende mensen op een kamer slapen. Maar je mocht wel zelf kiezen wie dat waren. Ik had gelukkig al meteen een goede klik met twee meiden, met wie ik de hele intro heb doorgebracht en die ik nu nog steeds veel spreek. We hebben zelfs een groepsapp met elkaar.

De overige nachten van de introweek sliepen we thuis, in mijn geval dus in Roermond. Dat betekende dat ik elke avond de laatste trein moest pakken en niet tot 5 uur ’s nachts in de kroeg kon staan. Enerzijds jammer, omdat je juist op dat soort momenten leuke connecties kunt maken, maar aan de andere kant was ik ook blij dat ik nu weer fris aan een nieuwe dag kon beginnen zonder slaaptekort.

Na de introweek hadden we nog een week vrij. Afgelopen maandag begon de eerste officiële schooldag. De eerste dagen zijn me goed bevallen. Ik merk nu al dat er grote verschillen zitten in het leven op de middelbare school en het leven op de campus. Je wordt niet meer behandeld als kind. Je hoeft niet na te blijven als je te laat komt; je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je op tijd in de les zit. Je wordt ontzettend vrijgelaten, maar krijgt wel duidelijke uitleg. De campus is een fijne omgeving, een ruim gebouw, lekker groot, met heel veel verschillende mensen. Ik vind het fijn dat je nu niet meer omgeven wordt door allemaal jonge kinderen. Het is nog te vroeg om te zeggen dat ik de juiste studiekeuze heb gemaakt, ik heb immers pas twee dagen les gehad, maar dat gevoel heb ik nu wel. Ik denk dat dit studentenleven me heel goed gaat bevallen.

Voorlopig hoef ik nog niet op kamers, maar ik heb me wel aangemeld bij FACT, de studievereniging van Communicatie. Ik heb een fijn leven in Roermond met feestjes, vrienden en werk, maar ik wil ook iets opbouwen in Eindhoven.” [Karen Luiken]

Boilerplate

De komende maanden spreek ik regelmatig met Jenna af om te kijken hoe het met haar gaat. In de volgende aflevering praten we over haar eerste lesweken, haar nieuwe docenten en de stad Eindhoven. Wat vindt ze ervan? Hoe is het nachtleven hier? En heeft ze al feestjes met haar nieuwe studievereniging meegemaakt? Tot over een maandje!

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd