COLUMN, Rens van der Vorst,
mei

Het leven van een looser

Sommige zinnen kunnen zowel afkomstig zijn uit een ronkend LinkedIn-profiel als uit een hoofdstuk van Het Leven van een Loser. Een voorbeeld dat op mij van toepassing is, is het volgende:

'Ik werk al 20 jaar op het snijvlak van IT en onderwijs.'

Dat klinkt best goed, maar het is niets om trots op te zijn. In de tijd dat ik bij Fontys werk zijn honderden miljoenen euro’s uitgegeven aan IT. Maar wat heeft dat eigenlijk opgeleverd?

Niet veel.

Is het opleiden van studenten goedkoper geworden? Nee, duurder. Hebben we minder mensen nodig? Nee, nog steeds minstens één medewerker per twaalf student. Kunnen we studenten sneller opleiden? Nee. Is de kwaliteit beter geworden? Daar zijn de meningen over verdeeld.

Oké, oké. Maar is het dan niet zo dat medewerkers dankzij al die mooie, dure IT in alle rust hun werk kunnen doen? Nee. Ook niet. Ze zijn drukker dan ooit.

Het lijkt erop dat IT in kennisintensieve organisaties zoals het onderwijs, mensen communicatiever maakt, maar zeker niet productiever. Het beste voorbeeld is e-mail. E-mailen is écht makkelijker dan een brief schrijven, maar kent u iemand die vindt dat e-mail tijd bespaart?

Dus, bent u zo iemand die in de toekomst vaker wil video-vergaderen, omdat dat (reis)tijd bespaart? Bedenk dan vooral wat u met die tijd gaat doen. Verdiepen in uw vak? Meer zaken overdenken? Dingen doen die écht belangrijk zijn. Vrije tijd? Of toch gewoon nog meer video-vergaderen, zonder dat u er écht iets mee opschiet?

Ik heb wel een vermoeden.

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Waarom je altijd wilt winnen van je navigatieysteem'. Lees hier de eerdere columns die hij voor Bron schreef.