januari
2020

Het kompas zegt: tijd voor afscheid

Lieve lezers, ik ga afscheid van jullie nemen. Na precies acht jaar Fontys wordt het tijd om eens voorbij de Fontys-horizon te kijken. Als mentaal kompas functioneert bij mij het principe: ‘het moet, in de basis, kick-ass gaaf zijn’. De laatste maanden verdween dat principe beetje bij beetje naar de achtergrond.

Ik ervoer dat organisatorische beslommeringen steeds meer de overhand kregen in mijn werk waardoor er steeds minder mentale ruimte overbleef voor dat waar mijn hart naar uit gaat: onderzoek! Wanneer je merkt dat je niet meer met een big smile naar je werk gaat moet je eerlijk zijn naar de organisatie waarvoor je werkt, de studenten en collega’s met wie je samenwerkt en vooral naar jezelf; dan moet je de conclusie trekken dat het tijd wordt om andere dingen te gaan doen.

Ik ga organisaties, professionals en studenten begeleiden in een Design Thinking-manier van denken en doen, ik ga onderzoek doen, ik ga masterclasses geven én ik ga nieuwe artikelen en boeken schrijven. Met andere woorden, ik ga weer de dingen doen die ik kick-ass gaaf vind.

Ik vond het een eer om vaste columnist voor Bron te mogen zijn. Wat heb ik ervan genoten om die stukjes voor de mooie online krant van Fontys te schrijven. Wanneer u slechts een fractie van het plezier ervoer dat ik had wanneer ik de columns schreef, dan ben ik een gelukkig mens.

Wanneer ik over een aantal jaar weer eens over de Fontys-campus loop, dan hoop ik dat ik kan denken: ‘die club met die paarse visjes heeft het toch maar mooi voor elkaar’. Ik hoop dan sprankelende gebouwen te zien waarin van alles te beleven valt. Ik hoop een professionaliseringsslag op onderzoek te zien zodat nieuwe praktijkkennis in een razend tempo accumuleert.

Ik hoop dat al die mooie initiatieven op het gebied van hubs, professionele werkplaatsen en living labs dan heel mooi van de grond zijn gekomen en verre van lege hulzen blijken te zijn, ik hoop dat er een moreel en didactisch kompas ontwikkeld is waardoor voor iedereen, binnen én buiten Fontys, helder is waar hoogwaardig onderwijs en onderzoek bij Fontys voor staat.

Ik hoop een geoliede machine te zien waar stevig leiderschap ertoe bijdraagt dat die vierduizend talenten die samen Fontys maken en vormen hun kostbare tijd zo optimaal mogelijk kunnen besteden en misschien zelfs vergaderloos door het leven kunnen gaan.

Ik hoop wat meer lol te zien, zowel bij medewerkers als bij studenten, want samen leren mag best ontzettend leuk zijn. En ik hoop dan vooral heel veel tevreden en nieuwsgierige studenten te zien die met de bagage die ze bij Fontys opdoen een glansrijke start van hun carrière kunnen maken. Lieve Fontyserianen, het ga jullie goed!

Ik wil Bron bedanken voor het in mij gestelde vertrouwen en voor het aanwakkeren van mijn schrijvershart. Zonder Bron geen onafhankelijk gezicht en verhaal van Fontys.

Eveline van Zeeland nam graag Fontys-gedrag onder de loep. Zij is auteur van Marketing Design en Basisboek Neuromarketing.

Elly Jacobs
January
2020
De stukjes die jij schreef in Bron waren altijd de eerste die ik las. Ik zal ze missen. Ik hoop dat je nieuwe job weer kick-ass gaaf zal zijn.
Jolanda Blanken
January
2020
Dag Eveline, wat een verlies voor Fontys. Ik hoop dat je nog een keer in te lenen bent voor een workshop design thinking of een masterclass neuromarketing. De studenten in Tilburg zouden daar heel enthousiast van worden