Eindhoven,
15
mei
2019
|
09:54
Europe/Amsterdam

Het is zo 2030

Op de een of andere manier houden strategen en visionairs van ronde getallen. Nu 2020 met rasse schreden nadert, richten zij hun pijlen op 2030. Ik zie menig onderwijs-visieplan voor 2030 uit de hoge hoed getoverd worden.

Zo stuitte ik laatst op de onderwijsvisie 2030 van de Universiteit van Twente, waarbij ze studenten concreet om input gevraagd hebben. Op het wensenlijstje van de studenten stond dat de universiteit zou moeten stimuleren dat studenten meer met elkaar en met relevante stakeholders in verbinding kunnen staan, dat de universiteit in alles duurzaamheid uitstraalt en dat deze een nieuwe methode ontwikkelt voor het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling.

Het trof mij dat studenten niet in de eerste plaats van de universiteit verwachten dat die hen voedt met actuele en relevante kennis. Misschien is kennis een hygiëne factor, of misschien is kennis gewoon minder relevant geworden?

In 2030 gaan mijn kinderen (nu 6 en 7 jaar oud) waarschijnlijk starten met een vervolgopleiding, of hebben ze dat net gedaan. Alhoewel, ik vraag me wel eens af of ze dat ook daadwerkelijk gaan doen. Misschien spenderen ze tegen die tijd hun collegegeld veel liever aan een vliegticket naar het zuidelijk halfrond, en creëren ze hun eigen studie door zelf hun portfolio te vullen met allerlei MOOC's, Google-trainingen en wereldwijde meewerk-jobs of vrijwilligerswerk. Om heel eerlijk te zijn: dat zou ik zelfs aanmoedigen.

De toegevoegde waarde van een kennisinstituut verandert. Kennis is in een wereld vol kunstmatige intelligentie geen macht meer, het kunnen leggen van de juiste verbindingen wel. Dat wil niet zeggen dat de klassieke colleges helemaal van voorbije tijd zijn, maar het nut en de noodzaak van die colleges liggen terecht onder een vergrootglas.

Wanneer we lering trekken uit het voorbeeld van de Universiteit van Twente dan willen studenten vooral leren, ontwikkelen en groeien op een plek waar oog is voor de planeet waar we op leven en waar oog is voor elkaar en voor de connecties die we met elkaar creëren. Dat geldt niet alleen daar, dat geldt hier voor Fontys net zo goed. Zoals dat voor iedere hoger onderwijsinstelling geldt. Het gaat niet om wat je doet, maar om wat je toevoegt. Er is werk aan de winkel, 2030 is het zo.

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.