“Het is waardevol werk en je krijgt veel warmte terug”

Studenten presenteren plan Kleurrijke Ouderen aan ministerie

Drie Fontys-studenten uit Eindhoven - ambassadeurs voor ‘zorg aan ouderen’ - presenteerden gisteren hun plan aan een hoge baas bij het ministerie van Volksgezondheid: directeur-generaal (dg) Kees van der Burg. Zij willen met humor, social media en een eerlijk beeld over werken met ouderen, studenten verleiden om te kiezen voor ouderenzorg. Van der Burg was onder de indruk.

Er is een enorm tekort aan verzorgenden in de ouderenzorg. Het is een complex probleem. Het aantal ouderen neemt toe én het soort zorg verandert, waardoor meer mensen nodig zijn. Daarbij kampt ouderenzorg met een aantal vooroordelen, waardoor jongeren er minder vaak voor kiezen. Aan dat laatste willen deze ambassadeurs wat doen.

Daarvoor togen Bente van Pinxteren, Student-ambassadeur Safaa IsgoweeTeun Toebes en Karen de Widt gisteren naar het Zorghotel van het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam, waar zij hun afspraak hadden met Van den Burg, die ook twee beleidsmedewerkers had meegenomen. Een toepasselijke omgeving voor het onderwerp waar de studenten voor kwamen: hun plan Kleurrijke Ouderen presenteren én het ministerie om ondersteuning vragen.

Fijne gesprekken
Bente en Teun hadden persoonlijke verhalen over waarom zij zo graag met ouderen werken. “Tijdens mijn stage sprak ik regelmatig met een mevrouw die aan het dementeren was. Toen ik later nog een keer terugkwam zei ze dat ze die gesprekken zo fijn vond, ook al wist ze niet meer waar ze over gingen. Het is zo dankbaar om met deze doelgroep te werken.”

Teun: “Het is waardevol werk en je krijgt enorm veel warmte terug.” Hij liet een van zijn vlogs zien over een autoritje dat hij maakte met een oudere man met de ziekte Parkinson. De man heeft er zichtbaar plezier in. “Oude mensen hebben mooie verhalen”, vertelde Teun. Bovendien, zegt Bente, is het niet ‘saai en vies’. Integendeel. Ouderenzorg – ze zeggen zelf liever ‘zorg voor ouderen’ – is complex en divers.

Billen wassen
Waarom lukt het dan toch niet om jongeren over te halen te kiezen voor ouderenzorg? De ambassadeurs denken dat de media daarin een rol spelen. Hoe vaak koppen die niet ‘het is meer dan billen wassen’. “Het ‘billen wassen’ blijft dan hangen”, aldus Teun. Daarom willen zij er eerlijke verhalen tegenover zetten. Via social media, met name Youtube en Instagram en social influencers.

Het was even stil toen student Karen de Widt de betekenis van het logo dat zij maakte voor hun plan Kleurrijke Ouderen uitlegde: een kleurrijke kop van een oudere man, bril in zwart/wit. “Zij huid is kleurrijk, maar de bril geeft aan hoe wij hem bekijken, zwart/wit. Hij heeft zijn ogen gesloten. Zelf weet hij hoe kleurrijk hij eigenlijk is.”

Denk Groter Debat
Het komt niet vaak voor dat studenten met hun eigen plan naar een ministerie gaan. Aanleiding was het Fontys Denk Groter Debat vorig jaar met Hugo Borst en Carin Gaemers in Eindhoven. Deze twee schreven het manifest ‘Scherp op Ouderenzorg’. Tijdens dit debat kwam Verpleegkundedocent Erik van Roon (gisteren ook aanwezig) met het idee om een team van studentambassadeurs in te zetten voor de ouderenzorg.

Dat team, met studenten uit mbo (Summa) en hbo (Fontys), kwam ook echt van de grond en Borst en Gaemers ondersteunen het van harte. Gaemers zorgde er daarom voor dat het team zijn presentatie De delegatie bekijkt de vlog van Teunkon houden voor het ministerie.

Geen beloftes
Beloftes kregen ze gisteren niet van het ministerie. Maar er werden wel afspraken gemaakt. “Ik ga proberen om geld te vinden om jullie project te ondersteunen”, zei de dg. Daarnaast zijn de studenten uitgenodigd om mee te denken met een grote campagne van het ministerie om mensen te verleiden in de zorg te gaan werken. Ook mogen ze hun plan nog eens aan de campagnemakers presenteren om professionele feedback te krijgen.

Volg het team ook op hun Faceboekpagina. De vlogs van Teun kun je zien op zijn pagina STEUN en toeverlaat. Hij was ook te horen op BNR.