COLUMN, Roos Vervoort,
september

Het is koud in studentenland

Kun je als student nog wel op kamers, of hou je dan je hoofd niet meer boven water? Dat alle prijzen stijgen merkt iedereen, maar studenten lijken er nog het meeste de dupe van te zijn.

Laten we even inzoomen op de hoge energieprijzen. Die gaan omhoog voor alle mensen in Nederland dus ook voor onze op kamer wonende studenten. Veel studenten worden al gebeld door hun huisbazen met de mededeling dat de huur omhooggaat door de hoge energieprijzen of ze krijgen een hogere energierekening.

Nu heeft de overheid iets moois bedacht, namelijk een energietoeslag om de burgers in Nederland met een laag inkomen een beetje tegemoet te komen. Alleen waren ze tijdens het bedenken van dit plan de student vergeten.

Alle studenten in Nederland en mensen onder 21 jaar hebben namelijk geen recht op deze energietoeslag en ontvangen geen enkele cent. De gemeente Tilburg maakt wel een uitzondering voor studenten die een eigen huishouding hebben en niet samenwonen met anderen. Maar ook dit biedt voor de meeste studenten geen soelaas.

Het is duidelijk dat de ambtenaren en politici die de energietoeslag hebben bedacht geen student zijn in deze tijd, waarbij je naast je studie nog een bijbaantje moet hebben om de kosten te betalen en een stijging van de energieprijzen dus helemaal niet kunt opvangen.

De overheid sluit een financieel kwetsbare groep uit, terwijl juist zij vaak in slecht geïsoleerde huizen wonen met een hoog energieverbruik. Alle prijzen in Nederland stijgen en net als de normale burger heeft de student daar ook last van.

Daarom is het absurd dat de studenten niet worden mee genomen in deze regeling. Zo wordt het naast de verhoging van het collegegeld en de karige compensatieregeling voor het leenstelsel wel heel koud in studentenland.

Roos Vervoort is tweedejaars student aan de lerarenopleiding geschiedenis in Tilburg.