Tilburg,
december
2020

‘Het is aanpoten, hoe lang gaan we dit volhouden?’

Je studenten niet in de ogen kunnen kijken en van de ene MS Teams-meeting naar de andere. Docenten Ruben Bastiaanse en Maartje Verschuren vertellen hoe zij omgaan met de coronacrisis en hoe het lesgeven veranderd is.

Ruben BastiaanseRuben Bastiaanse
“Het thuis lesgeven brengt voor mij een aantal problemen met zich mee. Het grootste probleem dat ik ervaar is dat het via MS Teams erg lastig is studenten aan je les te binden en ze erbij te houden”, vertelt Ruben Bastiaanse, docent aan Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg.

“Vaak staan de camera’s en microfoons van de studenten uit en is er geen ruimte voor interactie. Ik kijk graag studenten in de ogen aan, zodat ik zie waar ze mee bezig zijn.”

Benen strekken
“Je hebt ook geen tijd om tussen de lessen door even te rusten. Ik loop meerdere keren per dag mijn huis door om even mijn benen te strekken, maar daar blijft het ook bij. Ik kan mijn keuken nu wel dromen. Ik ga zelfs zo nu en dan in de middagpauze even douchen, zodat ik weer fris aan de tweede helft van de dag begin.”

“Qua werkdruk is het online lesgeven ook een flinke uitdaging. Het opzetten van een project gaat moeizamer. Dit komt doordat je via Teams gemakkelijk korte informatie kan doorspelen aan je studenten, maar grote brokken informatie overbrengen is een stuk lastiger.”

“Ook moet je meer voorbereiden, omdat het gehele project omgezet moet worden naar online-onderwijs. Wanneer het project uiteindelijk is opgezet wordt de werkdruk wel wat lager, want dan is het gewoon het ‘normale’ project.”

“Veel collega’s van me hebben moeite met het aanbrengen van een gezonde scheiding tussen privé en werk, omdat ze constant thuis zitten. Kinderen die voortdurend om je heen cirkelen en waar je voor moet zorgen, zorgt ervoor dat de werkdruk incidenteel ook een stuk hoger wordt. Ik zelf heb dit probleem nog niet.”

Maartje VerschurenMaartje Verschuren
Maartje Verschuren is docent aan de Lerarenopleiding Aardrijkskunde in Tilburg. “Ik heb veel moeite met het online lesgeven. Als je voor de klas staat voel je veel sneller aan wat studenten wel en niet nodig hebben. Dit gaat niet goed op een scherm, vooral wanneer de studenten de camera’s uit hebben.”

“Omdat ik behalve docent ook coördinator van de Lerarenopleiding Aardrijkskunde ben, is mijn agenda vol. Naast de colleges heb ik veel overleg en vergaderingen. Ik had de neiging om deze overleggen heel dicht op elkaar in te plannen, wat voor mij niet goed werkte. Hier heb ik nu een app voor gedownload, die voor mij rustmomentjes in mijn dag inplant en me waarschuwt als ik te hard werk.”

Werkdruk omhoog
“De werkdruk is sinds de coronacrisis erg omhoog gegaan. Er moeten veel dingen op korte termijn aangepast en geregeld worden. Denk aan de tentamens, die grotendeels online gemaakt worden.”

“Fontys biedt veel informatie als het aankomt op het online lesgeven, maar veel docenten hebben geen tijd om zich hierin bij te scholen. Ik had graag gezien dat er een hele week zou worden ingepland om de docenten wegwijs te maken met MS Teams, zodat iedereen weet hoe je dit kunt gebruiken.”

“Het is aanpoten, en ik maak me zorgen over hoe lang we dit gaan volhouden. Ik zie de eerste mensen rondom mij al omvallen. Hoe langer dit doorgaat, hoe meer het er gaan worden. Wij gaan tot tenminste volgend schooljaar nog door met het online lesgeven.” [Bram Keeris]

Régie Driessen
2020
De uitvoering van onze werkzaamheden zijn anders in deze Coronatijd. Wat zitten we veel achter onze schermen! Ik hoop van harte dat er op korte termijn perspectief komt en meer sociale contacten mogelijk zijn.
peter thijssen
2020
vraag/eis dat ze de camera en microfoon aanzetten.
ze kunnen de achtergrond aanpassen of vervagen bij opties. in de lokalen zijn ze toch ook zichtbaar.
Leuk is het allemaal niet maar we moeten het beste ervan maken. succes
CB
2020
Leuk, alleen op de Radboud Universiteit is daar een behoorlijke discussie over. Heeft iets met privacy te maken -> zie de website van Vox.
Fred Blans
Dag Ruben en Maartje,

Zeer herkenbaar, ofschoon het voor jullie nog een graadje erger is dan bij ons in het VO. Met name de onherkenbaarheid van je gesprekspartners verdubbelt de afstand die er toch al is. Ik heb deze mysterieuze ‘profile’ foto’s onlangs in mijn 5v klas ter sprake gebracht onder het motto ‘ik zie je niet dus je bent er niet’. Zij vonden het ook zeer onpersoonlijk maar ‘iedereen doet het’. We gaan nu werken aan meer ‘zichtbaarheid’ ..... ik ben benieuwd. Enfin, pas goed op jezelf en laat de moed niet zakken.
Esse Heij
2020
Wat doet het me goed dat door deze twee docenten de spotlights eens op ons worden gericht ipv op de studenten!