september

‘Het doet pijn om mijn studiegenoten zo te zien’

Eenzaamheid voelen in een huis vol studenten, niet naar school kunnen vanwege stress en gebrek aan sociale contacten. Het zijn allemaal problemen waar studenten tegenaanlopen door corona. Maar er lijkt inmiddels ook sprake van gewenning.

Uit een opiniepanel van EenVandaag bleek vorige week Larissadat vooral jongeren mentale problemen ervaren door de coronacrisis. Zij hebben last van stress (40 procent), eenzaamheid (38 procent) en vermoeidheid (36 procent) zijn.

Stoppen met minor
Larissa (22), student Commerciële Economie in Tilburg, stopte vanwege corona met haar minor Dance Industry, omdat die niet meer de werkuren in het werkveld bood.

Zij kwam thuis te zitten in een huis vol studenten, maar toch voelde zij zich eenzaam. “Je hebt geen dagindeling, geen lessen en je zit elkaar constant op de lip.

Er waren ook onderlinge irritaties, waardoor het niet leuk was om daar te wonen. “Als je langer dan twee weken binnen niks zit te doen, begint dat aan je te vreten. Ik kon ook niet naar mijn ouders toe, omdat ik niet het risico wilde lopen dat zij besmet raakten.”

Zes maanden niet naar school
Nurdan, International Business-student in Eindhoven, ervoer vooral veel stress in de beginperiode van corona. “Er is bij mij Nurdanaltijd wel een gezonde hoeveelheid stress, maar met de coronacrisis is de stress in grotere mate aanwezig. Betergezegd: het stresslevel zat aan het plafond”

“Dit kwam vooral door de onwetendheid over wat er ging komen. We wisten bijvoorbeeld niet of we nog wel stage konden lopen en of de toetsen voor de propedeuse doorgingen.”

Eenzaamheid bij internationals
Nurdan heeft de binnenkant van de school al zes maanden niet meer gezien. Ze zit in een klas met maar twee andere Nederlanders en verder met internationale studenten. Met name bij hen is er veel eenzaamheid en stress, ziet ze.

“Ze hebben hun familie achtergelaten in het buitenland en zij vinden het moeilijk om in deze crisis sociale contacten op te bouwen. Het doet pijn om mijn studiegenoten zo te zien.”

Aankloppen bij decaan
Ton Rutten, studentendecaan op Fontys, ziet deze problemen ook langskomen bij studenten. “In het begin van de lockdown liepen veel studenten aan tegen eenzaamheid en het gemis aan sociale contacten.”

“We houden geen cijfers bij, maar er klopten tijdens Ton Ruttende lockdownperiode zeker studenten bij ons aan met deze coronaproblemen. Soms is er ook soms sprake van een moeilijke thuissituatie. Het is complex als je noodgedwongen in een omgeving bent waar je problemen ervaart.”

Gewenning en acceptatie
Rutten zegt dat hij na zijn derde week op school merkt dat hij nog geen vragen heeft gehad van studenten over ‘coronaproblemen’. “Er is nu volgens mij wat meer gewenning en acceptatie voor het online studeren en er is meer bewegingsvrijheid voor het opbouwen van sociale contacten. ”

Ook voor Larissa en Nurdan begint het er al wat beter uit te zien. Ze wennen aan de online leeromgeving en daarnaast lopen ze nu allebei stage. Larissa bij ITV Studios, wat zorgt voor structuur in haar leven. Nurdan loopt nu stage bij DAF trucks in Eindhoven. [Kasper Wienk]