Eindhoven,
21
april
2021
|
12:56
Europe/Amsterdam

'Heropening': roosteraars puzzelen met lokalen en uren

Dat de hogescholen maandag 26 april hun deuren weer iets verder mogen openen, is voor studenten natuurlijk goed nieuws. Wel moet het huidige lesrooster daarop aangepast worden. De roosteraars hebben wat dat betreft deze week genoeg te doen.

“Het wordt een hele logistieke operatie om alle roosters in deze korte tijd te veranderen”, vertelt Martin Huisman, roostermaker bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie (FHKE).

Roosteraar Martin Huisman van Fontys Hogeschool Kind en Educatie.Rekening houden
Om het nieuwe rooster voor de studenten zo goed mogelijk te maken, wordt rekening gehouden met allerlei zaken.

“De nog steeds geldende 1,5 meter-maatregel vraagt om ruimte. De meeste groepen studenten passen niet in een normaal lokaal. We hebben niet onbeperkt grote lokalen beschikbaar", zegt Huisman.

Als studenten bijvoorbeeld bewegingsonderwijs krijgen, is het niet handig om een volledige klas op te delen in drie kleine lokalen. Docenten moeten dan voor dezelfde les steeds heen en weer lopen.

Wat ook van belang is, is om te kijken welke lessen op de hogeschool kunnen plaatsvinden en welke online. “Neem bijvoorbeeld weer het bewegingsonderwijs. Het is handiger om die lessen op school te geven in plaats van dat studenten online meedoen in een kleine kamer. Een taal- of rekenles is dan weer wel geschikter voor online.

Niet allemaal tegelijk
Verder is het een hoop gepuzzel met andere opleidingen die in hetzelfde gebouw les krijgen. Ondanks de versoepelingen is het niet mogelijk dat studenten van verschillende opleidingen allemaal tegelijk in het gebouw lessen volgen.

“Om te bepalen welke studenten van welke opleiding een les mogen volgen, moet ik eerst overleggen met de roostermakers van de andere opleidingen”, zegt Huisman. Al deze vragen over hoe het fysieke onderwijs precies eruit gaat zien, zijn uitgezet. “Ik hoop daar zo snel mogelijk een antwoord op te krijgen”.

Een coronaproof introductieprogramma voor eerstejaars bij Fontys. Die kregen na de zomer ook voorrang bij fysieke lessen.Zinvolle dag
Huisman hoopt dat studenten met het nieuwe rooster een zinvolle dag hebben als ze bij hun opleiding zijn.

“In de normale situatie roosterden we zoveel mogelijk lessen in op een dag, zodat studenten voor voldoende aanbod naar school kwamen. Een tussenuur was dan niet gewenst”, vertelt Huisman.

Nu is dat anders. Studenten missen het fysieke contact met elkaar. “Dat hebben ze ook bij ons aangegeven. We zijn nu aan het kijken of het beter is om een lesdag op school niet té vol te plannen met lesaanbod, maar juist met wat tussenuren ertussen.”

Voor die loze uren moeten eveneens lokalen of faciliteiten beschikbaar zijn. De roostermaker wil namelijk ook bij slecht weer iedereen een droge en warme ontmoetingsplek bieden. 

Voorrang
Tot aan de lockdown in december lag de nadruk op het mogelijk maken van fysiek onderwijs voor propedeusestudenten. “Die zaten nog in het socialiseringsproces en daarom kregen zij voorrang met het les krijgen op de campus”, zegt Huisman.

Nu er opnieuw meer mogelijk wordt, willen de roostermakers rekening houden met een fysiek lesaanbod voor álle leerjaren. Andere studenten verlangen immers ook naar fysieke lessen en ontmoetingen. [Sanne van der List]

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.