door Karen Luiken,
april
2024

Helse week voor Pulsed-studenten met ijsbaden en weinig slaap

Om vijf uur opstaan. Geen social media. Regelmatig sporten. Gezond eten. En elke dag jezelf uitdagen met een opdracht. Zo’n vijftig studenten van Pulsed doen deze week mee aan de Hell-week.

Pulsed organiseert elk semester een Hell-week waarbij studenten zichzelf moeten uitdagen. Ze treden buiten hun comfortzone, focussen zich op hun mentale gezondheid, houden zich bezig met discipline en met weerbaarheid. De editie van dit blok ging maandag van start met zo’n vijftig studenten. Op dag vier zijn er daar nog ruim dertig van over, de rest is afgevallen omdat ze het te zwaar vonden of omdat ze bepaalde opdrachten niet voltooid hebben.

Weinig slaap
Initiator Thom van Os, docent bij Pulsed, legt met trillende kaken uit wat deze week precies inhoudt. Twee minuten geleden zat hij nog in een ijsbad, een opdracht die alle overgebleven Pulsed-studenten donderdag voorgeschoteld krijgen op campus Rachelsmolen. “Maandag om vijf uur in de ochtend zijn we begonnen. Het loopt nu al een paar dagen, dus ik zit zelf ook redelijk zonder slaap.”

Aan elke dag van de Hell-week zit een thema verbonden. Maandag stond in het teken van goede en slechte gewoontes, dinsdag draaide om modus en focus, woensdag om timemanagement en donderdag om het buiten je comfortzone treden. Normaal gesproken moet iedereen ’s avonds om tien uur naar bed, om zich vervolgens na nét te weinig slaap om vijf uur in de ochtend weer te melden. “Maar vanavond is het doorhaal-donderdag. We gaan proberen helemaal niet te slapen.”

Geen probleem, denkt student Bart. Hij grijpt de uitdaging met beide handen aan. “Ik ga het absoluut proberen. Ik heb heel veel prework-out in huis - in één scoop zit 200 gram cafeïne - dus ik denk dat het daar wel mee moet lukken.”

Doorhaal-donderdag
Het ijsbad moet hij nog trotseren. “Ik denk dat ik dat deel het zwaarste ga vinden van de hele week. De rest van de opdrachten vind ik prima te doen. Ook het vroege opstaan. Normaal gaat mijn wekker om kwart voor zes, nu drie kwartier eerder. Daar kan ik wel mee leven. Moeilijker vind ik het om ’s avonds om tien uur al naar bed te moeten.”

Een andere student die na vier dagen nog steeds vol goede moed meedoet aan de Hell-week, is Meike. Zij heeft minder problemen met het ijsbad, iets meer met de korte nachten. “Deze week is echt f*cking zwaar, maar ook f*cking leuk. Vooral het slapen is bij mij een ding. De eerste nacht heb ik anderhalf uur geslapen. Dinsdag ging het wel, maar gisteren heb ik de hele dag lopen janken. Is niet erg, hoor. Ik weet dat ik dit nodig heb. Ik wil verandering in mijn leven en ik denk dat deze week daarbij kan helpen door mezelf uit te dagen.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Elles Gnodde
2024
Wanneer komt er een Hell-week voor Fontys medewerkers? Lijkt me cool en goed voorbeeld doet volgen toch?!?