COLUMN, Jacky Eickes,

Hebben ze internet in Limburg?

Er breekt een spannende tijd voor alle geslaagden aan. Natuurlijk is de examenperiode zelf al heel spannend, maar eigenlijk zijn de keuzes die ze daarna maken, nog veel intensiever. Zeker wanneer je nog niet weet wat je wil.

Ik had geluk. Ik wist toen ik tien was al wat ik wilde worden. Dat heb ik te danken aan mijn vader en een studiekeuzetest. Toen ik vier was riep ik mijn vader namelijk dat hij naar de wc moest komen en liet ik vol trots de ‘R’ zien die ik had gepoept. Dat is het moment dat hij wist: dit wordt een schrijver.

In de tweede van de middelbare deed ik een studiekeuzetest. Daaruit kwamen journalist en docent Nederlands naar voren. Maar ik besloot al vrij vroeg dat ik met 1.58 m niet de ideale kandidaat was om aan pubers les te gaan geven. Ik heb geen natuurlijk overwicht en een leraar schattig vinden helpt niet echt. Journalistiek dus.

Deze kleine meid was goed voorbereid. Ik ging namelijk in totaal twee keer naar een open dag bij Fontys Hogeschool Journalistiek: in mijn vierde jaar en in mijn examenjaar.

In dat vierde jaar ging ik ook naar een open dag van Journalistiek in Utrecht. Onzeker en zenuwachtig zat ik in de auto. Niet alleen omdat het een vrij lange tocht was en ik mezelf dat niet iedere dag zag doen, maar ook omdat het in een écht grote stad was.

Eenmaal in Utrecht bleek het niet de school voor mij. Vooral de docenten en studenten maakten het moeilijk om voor deze keuze te gaan. Andere aspirant-studenten stelden meerdere keren de vraag of wij al internet hadden in Limburg. En een docent zette me meteen in een hoek door te stellen dat ik nooit voor televisie of radio kon kiezen met ‘dat accent van mij’.

De keuze voor de opleiding in Tilburg was dus heel simpel. Daar sprak niet alleen iedereen met een zachte G, waardoor ik me meteen thuis voelde, maar mensen begrepen dat wij in Limburg gewoon internet hebben. Al had die docent wél gelijk: televisie of radio is het niet geworden.

En dat ‘accent van mij’? Dat is van Limburgs, veranderd in Brabants. En ik ben er trots op!

Jacky Eickes is afgestudeerd aan Fontys Hogeschool voor Journalistiek. Zij is redacteur van Bron en schrijft ook elders al dan niet digitale kolommen vol. Lees hier de andere columns die zij voor Bron schreef.

Henry Walboomers
June
Fijn dat je laat horen waar je vanaf komt en dat je er terecht trots op bent.
Diversiteit heet dat toch. Daar gaat men toch voor. Regionale diversiteit accepteren, daar slagen ze al eeuwen niet in de Randstad. Laat je niet de les lezen door die randstadratten. Er zijn mooiere doelen dan aan die verschrikkelijke praattafels op TV te zitten of in de zoveelste pulpuitzending mee te bleren. De kwaliteit van leven ligt in het Zuiden, daar komen ze in de Randstad wel achter. Als ze hun kogelvrije vesten eens uit willen doen en eens natuur willen opsnuiven in plaats van al die kunstmatige geluksbrengers. Truuk nao ut zuije !!