Den Bosch/Eindhoven,
augustus

Hebben wegwerpbekers hun langste tijd gehad?

HBO Intro Festival geeft voorkeur aan 'hardcups' met statiegeld

Het HBO Intro Festival in Den Bosch moet het, als het gaat om gebruik van ‘statiegeldglazen’, zonder hulp van de gemeente stellen. De Bossche raadscommissie Omgeving stelde deze week in meerderheid festivals niet te willen verplichten om voor deze oplossing te kiezen en ze daarbij te ondersteunen.

Het HBO Intro Festival, op donderdag 6 september, maakt sinds vorig jaar gebruik van zogeheten hardcups. Bezoekers betalen daarvoor 1 euro statiegeld. Een lege beker kunnen ze tegen betaling van de drank bij de bar inruilen voor een volle. Na afloop wordt de hardcup weer ingeleverd en het statiegeld geretourneerd. Ook kan men dit doneren aan Stichting WensAmbulance Brabant. De organisatie gaat op die manier plastic zwerfafval tegen.

Voor het komende festival, dat toegankelijk is voor studenten van Avans, HAS, JADS en Fontys (pabo), worden 40.000 bekers gehuurd. Het is voor de organisatie te duur om ze zelf aan te schaffen. De partij De Bossche Groenen had gevraagd om festivals in de stad te verplichten voortaan herbruikbare bekers te gebruiken. Behalve bij het HBO Intro Festival gebeurt dit ook al bij Theaterfestival Boulevard. Ook klonk de roep om een gemeentelijke opslagfaciliteit voor de hardcups. Het merendeel van de raadscommissieleden liet deze week echter blijken dat organisatoren dit onderling moeten regelen.

Verboden lijst
De plastic wegwerpbeker staat nog niet op de verboden lijst van de Europese Unie. Die kwam in mei met een opsomming van producten die niet meer mogen worden verkocht zoals plastic wegwerpbestek, rietjes, roer- en wattenstaafjes.

Op Purple Festival, dat vorige week op Strijp-S in Eindhoven werd gehouden voor de nieuwe eerstejaars van Fontys, werden plastic bekertjes gebruikt. Dat leidde in de loop van de dag tot een hoop afval op de grond. De projectleider van Purple vanuit Fontys, Bram Reiniers, kan op dit moment niet aangeven of er bij een volgende editie van dit evenement wordt overgeschakeld op statiegeldglazen. "Maar ik speel wel met de gedachte om Purple Festival, in samenwerking met de organiserende partner, meer te verduurzamen. De ervaring leert alleen dat zo'n proces de nodige tijd vergt en ook extra kosten met zich meebrengt."

Certificaat
In december vorig jaar kreeg het HBO Intro Festival Den Bosch het eerste certificaat Future Proof Festival. Deze certificeringsmethodiek is ontwikkeld door de organisatie Duurzaam Organiseren, in samenwerking met Stichting Milieukeur. Dit jaar heeft het festival op 6 september plaats, van 17.00 tot 23.00 uur op het Residentieplein in Den Bosch. Op vertoon van een studentenpas heeft de bezoeker (en een introducé) gratis entree [Tim Durlinger].