december

Heb jij een lening bij DUO? Let dan even op!

DUO, de Dienst Uitvoering Onderwijs,  heeft de truc waarmee studenten een deel van hun studielening kunnen vastklikken op de nieuwe rente van 0,46 procent, op zijn website gezet. Let op: voor veel studenten met een lening is dit een aanrader.

DUO krijgt veel vragen over de truc waarover Bron eerder berichtte. Een aantal slimme studenten verzon in november een slimmigheidje dat duizenden euro’s rentevoordeel kan opleveren. Ze zetten hun studiefinanciering tijdelijk stop vanaf januari 2023 en laten die vanaf februari weer ingaan.

Dankzij die onderbreking van een maand geldt voor hun eerste schuld – opgebouwd vóór 1 januari 2023 – vijf jaar lang het lage rentepercentage van 0,46 procent. De tweede schuld, opgebouwd vanaf 1 februari 2023, krijgt elk jaar een nieuw rentepercentage. En dat gaat naar verwachting verder stijgen.

Op de website stelt DUO zich neutraal op: “DUO kan u niet adviseren of u dit moet doen. Wel leggen we u graag uit wat de ‘rentetruc’ is. En wat de gevolgen zijn.” [HOP]