september

Heb jij al een thuiswerkplant?

Dat je beeldscherm op de goede hoogte moet staan en je tafel en stoel juist afgesteld, dat weten de meesten inmiddels wel na ruim een halfjaar verplicht thuis werken en studeren. Toch kun je nog meer doen voor een fijne (thuis)werkplek. Heb jij bijvoorbeeld al een thuiswerkplant?

In een van de workshops tijdens de Vitaliteitsweek, die maandag bij Fontys start, gaan drie experts uitleggen wat er allemaal mogelijk is voor een fijne en gezonde werkplek. Onder het motto ‘Heb jij al een thuiswerkplant?’.

Waarom een plant?
Om meteen maar bij het groen te beginnen: Jos van der HulstWaarom is het belangrijk om op je werkkamer een plant neer te zetten en welke kies je dan?

Volgens de man met de groene vingers, Jos van der Hulst, zorgt een plant voor een beter binnenklimaat.
“Weleens last van droge ogen, keel- en hoofdpijn na een dag werken? Dan kan een droge lucht de oorzaak zijn en dat los je op door planten in je werkkamer te zetten."

Van der Hulst is eigenaar van De Klerk bloemsierkunst en interieurbeplanting uit Veldhoven en zorgt voor alle binnenplanten bij Fontys (en ook bij bedrijven als ASML en de Efteling).

Planten zuiveren bovendien de lucht, daarom zijn ze ook zo belangrijk in kantoren. En ze zorgen voor een betere akoestiek. Maar welke kies je dan?

Geen groene vingers?
“Als het maar groen is; gewoon een mooie, decoratieve plant of meerdere planten, als dat gaat”, zegt Van der Hulst. “Je ziet wel eens lijstjes met de planten die het meeste zuurstof zouden geven, maar de verschillen zijn eigenlijk minimaal. Iedere plant geeft zuurstof, grootbladerige wel wat meer.”

Voor Alle planten zijn goed.mensen die groene vingers ontberen zijn cactussen, een sanseveria of woestijnplant ook geschikt. “Probleem bij deze planten is eerder dat ze te veel water krijgen”, zegt Van der Hulst.

Prikkels nodig?
Interieurontwerper Claartje ten Have onderschrijft het belang van groen in huis. “Het maakt mensen gelukkiger, dat blijkt steeds weer uit onderzoek.”

Ten Have van Bossche Studio’s werkte onder meer mee aan de inrichting van de nieuwe Fontys-gebouwen R10 en P8 en het TQ-gebouw. En ook de nieuwe inrichting van de Juridische Hogeschool is mede van haar hand.

“We letten daarbij goed op wat het type student van die opleiding nodig heeft. De een houdt van een prikkelarme omgeving en de ander heeft de prikkels vaak nodig. Dat Claartje ten Havezie je bijvoorbeeld bij creatieve studenten, die ook thuis hun muur vol hebben geprikt met plaatjes.”

Ook kleur heeft invloed op hoe je je voelt. Wit kan altijd, en groen/blauwe kleuren ook, zegt de interieurontwerper. Geel is geschikt voor ruimtes waar energie nodig is om bijvoorbeeld te brainstormen, niet per se geschikt voor thuis. Rode muren raadt ze af, het werkt competitief en wekt agressie op. “Je moet wel beseffen welk effect dat heeft als je er de hele dag naar kijkt.”

Mail checken aan het kookeiland
Als het gaat om je (thuis)werkplek wijst ze erop dat gedrag wellicht nog belangrijker is dan de inrichting. “Voor kantoren spreken wij steeds vaker over ‘activiteitgerelateerde werkplekken’ en dat zou je ook thuis kunnen doorvoeren.”

In moderne kantoorruimtes is het de bedoeling dat je het soort ruimte kiest dat past bij je werk van dat moment. Overleggen TQ-gebouw van Fontys.in wat grotere ruimtes en dan uitwaaieren, geconcentreerd werken op een stiltewerkplek. Dat zou je dus thuis ook kunnen invoeren, adviseert Ten Have.

“Als ZZP’er werk ik al veel langer geregeld thuis. Ik heb een mooie werkplek, maar zit ook weleens aan de keukentafel of doe staand aan het kookeiland mijn mail. Ga in ieder geval nooit langer dan twee uur aan een stuk zitten werken.”

Investeer in een actief krukje
Dat laatste is ook het belangrijkste punt dat Maarten Houdijk van Gispen inbrengt. Gispen is al bijna tien jaar verantwoordelijk voor de kantoormeubelen bij Fontys. Van lockers, tafels en stoelen tot soms ook vloerkleden en gordijnen.

“Op kantoor heb je zo’n fantastisch instelbare bureaustoel, maar die heb je thuis meestal niet. Daarom móet je afwisselen. Ga ook gewoon even op de bank hangen. Maarten HoudijkEn probeer achter je bureau actief te zitten.”

Er zijn volgens hem bijvoorbeeld ‘leuke krukjes’ te koop waardoor je vanzelf je rug recht. “Daarin zou je kunnen investeren en probeer als het even kan toch af en toe een dag op locatie te werken.”

Interactie met publiek
In de workshop gaan de drie experts nog verder in op allerlei zaken voor een fijne werkplek. Nadrukkelijk willen zij ook interactie met de kijkers. “Wij willen graag van de deelnemers horen wat zij vinden van de kantoor- en studeerruimtes bij Fontys. Hoe gebruiken ze die, wat kan beter?”, zegt Ten Have.

Dat is de reden dat er twee verschillende sessies zijn: een met medewerkers en een met studenten. Reserveren is nog mogelijk. [Petra Merkx]