Tilburg,
februari

Hè hè, eindelijk weer naar de club of kroeg

Het startschot is gegeven, de geluidsboxen mogen op standje maximaal, de discolampen worden van stal gehaald. Studenten kunnen eindelijk weer los in kroegen of clubs. En wat hebben ze dat gemist.

Het is zaterdagavond, uurtje of negen. Bron gaat op pad om op zoek te gaan naar Fontysstudenten die zich na twee jaar eindelijk weer in hun mooiste outfits kunnen hijsen voor een avondje uit. We nemen een kijkje bij de Tilburgse club Smederij. De sfeer is er euforisch, het dansende publiek idem dito.

Sociale kring
Vlak voor de dj staat IEMES-student Tessa. “We zijn al heel lang niet meer op stap geweest, maar toch voelt het nu alsof de feestjes nooit weg zijn geweest”, zegt ze. “Het is meteen heel vertrouwd.”

“Ik heb het heel erg gemist. Vooral het spontane uitgaan en de mensen die je tegenkomt in de kroeg. Je sociale kring wordt in zo’n coronaperiode toch een stuk kleiner.”

Het feestje in de Smederij is voor Tessa pas het begin. “Club Smederij in de Tilburgse Spoorzone.Er staan heel veel leuke dingen op de planning. Volgende week gaan we met vrienden naar een evenement in Amsterdam.”

Mensen ontmoeten
Marnix, student lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding in Eindhoven, blijft volgende week - niet zonder reden - onder de rivieren. “Carnaval, daar ben ik natuurlijk bij! Het is geweldig dat we weer kunnen dansen, nieuwe mensen kunnen ontmoeten. Ik heb erg naar dit moment uitgekeken.”

Een paar meter naar links, bij de bar, staat Joppe, student Elektrotechniek. Hij is vooral blij dat de voetjes weer van de vloer kunnen. “Techno, house, helemaal top. Ik heb via mijn minor en stage nieuwe contacten kunnen leggen, dus dat gedeelte heb ik niet per se gemist. Maar het is natuurlijk wel leuk dat het weer op deze manier kan.”

Deze avond gaan de lichten om 1.00 uur uit, vanaf vrijdag gaat (bijna) alles naar hoe het voor de pandemie was. Lallend om 4.00 uur de kroeg uit strompelen wordt dan weer normaal. “Dat we nu ‘maar’ tot 1.00 open zijn maakt me niet zoveel uit. Ik ben allang blij dat het weer kan”, zegt student Jamie, die aan het werk is in de club.

“In de afgelopen twee jaar heb ik veel moeten missen. Ik werk in de horeca en organiseer zelf techno-evenementen. Dat laatste heb ik lang niet kunnen doen, maar vrijdag staat dan eindelijk mijn eerste feestje gepland: een carnavalsrave.”

Einde pandemie
IEMES-student Thom organiseert net als Jamie evenementen en is blij dat hij eindelijk weer aan de slag kan. “Ik vind het echt geweldig. We hebben twee jaar niet kunnen stappen. Ik heb in die tijd eigenlijk alles gedaan wat niet mocht.”

Of hij bang is dat de boel nog een keer op slot gaat? “Nee, ik heb vertrouwen in de toekomst. Ik voel dat dit het einde van de pandemie is. We zijn er eindelijk vanaf!” [Karen Luiken]