februari
2023

Hbo-docenten werken vaak extra: 'Je moet flexibel zijn'

Een paar uurtjes extra draaien in de avond, het weekend of een vakantie? Dat is voor veel hbo-docenten heel normaal. Ze werken gemiddeld dertig procent meer uren dan in hun contract staat, blijkt uit nieuw onderzoek.

Hoge werkdruk is al jarenlang een issue in het hbo. Om er meer zicht op te krijgen vroegen hogescholen en vakbonden bureau Zestor om onderzoek te doen naar de tijdsbesteding van hbo-docenten.

Het liet 615 docenten van vier hogescholen een enquête invullen. Fontys deed niet mee. Gemiddeld hebben ze een aanstelling van 31,1 uur in de week, maar werkten ze 41 uur, dus 9,9 uur extra. Slechts 4 procent van de ondervraagden krijgt zijn werk af binnen de uren waarvoor ze betaald worden. Bijna twee derde lukt dit “meestal niet” of “nooit”.

Parttime
Het leeuwendeel van de docenten werkt daarom regelmatig in weekenden (gemiddeld 4,3 uur) of in vakanties (5,8 uur). Dat geldt ook voor Fontysdocent Tiemon Koel, werkzaam op de High Tech Campus. Hij werkt sinds kort parttime en merkt dat het probleem sindsdien groter is geworden.

Tiemon Koel“Als parttimer wordt het lastig om al je werk in de gegeven tijd af te krijgen”, zegt Koel. “Er sluimert altijd het gevoel dat je meer moet doen. Je hebt hooguit twee klassen, maar voor die twee klassen moet je net zoveel voorbereidingswerk doen als voor meerdere klassen. Je moet bij meetings zijn, bij overleggen en bij introducties.”

Je hebt volgens Koel een flexibele houding nodig om alles bij te kunnen benen. De gemaakte roosters dekken de lading niet altijd  - “Fontys gaat stilzwijgend voor push the limit” - en dat zet docenten voor drie keuzes: meer werken, vaker nee zeggen of een combinatie van die twee. Koel kiest voor het laatste.

“Ik ben flexibel, maar wel tot op zekere hoogte. Bij sommige overleggen ben ik simpelweg niet aanwezig. Ik ben immers niet voor niks minder gaan werken om meer qualitytime met mijn gezin te hebben. Maar aan de andere kant krijg ik ook energie van mijn werk, dus dan is het niet zo erg om wat extra te geven."

Docent Jan Hein de Gruijter heeft er naar eigen zeggen geen last van. Toegegeven, er zijn weken waarin het ontzettend druk is, maar die compenseert hij dan wel weer in een rustigere periode. “Het komt af en toe voor dat ik in weekenden of vakanties werk, maar ik ben iemand die heel flexibel met tijd omgaat”, aldus De Gruijter, werkzaam bij Fontys Hogeschool Journalistiek.

“Ik werk altijd met plezier en tel mijn aantal uren niet. Afgelopen week was een drukke week, maar als ik volgende week drie dagen een uurtje eerder weg kan, is het voor mij eigenlijk alweer gecompenseerd.”

Geschrokken
AOb-bestuurder Douwe Dirk van der Zweep, medeopdrachtgever van het onderzoek, is niet verbaasd over de onderzoeksresultaten. “Maar ik schrik er toch wel van. Je ziet dat collega’s structureel meer werken dan waarvoor ze zijn aangesteld. Doorwerken in de weekenden en vakanties moet je echt niet willen, die tijd heb je nodig om te herstellen.”

“Als meer dan de helft van de collega’s tijd tekortkomt om de vakkennis op peil te houden heeft dat ook gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs. Er is dringend behoefte aan meer vrij besteedbare werktijd binnen de taakopdrachten.” [HOP/Karen Luiken]

John Lousberg
February
2023
Ten eerste jammer te lezen dat Fontys niet meegedaan heeft. Ten tweede zou het interessant zijn te vernemen of het College van Bestuur iets met dit onderzoek doet.
Marcel Van den Heuvel
February
2023
BO en VO zijn met inhaalslag bezig en HO gaat achteruit.
WO/Master en liefst nog gepromoveerd maar max schaal 11 is in bijna alle vacatures bij hogescholen te lezen. Ik zou niet willen ruilen, werk bevalt mij prima maar ik schrok toen ik van oud studiegenoten pas hoorde wat zij verdienen als 1e graads docenten in het VO.