Hbo-docenten vaker in schaal 11 dan 12
Steeds meer hbo-docenten krijgen een salaris in schaal 11. De groep met het hogere loon van schaal 12 wordt langzaam kleiner, blijkt uit cijfers van de Vereniging Hogescholen. Bij Fontys is dit overigens niet het geval: de verhoudingen zijn hier in vier jaar tijd niet veranderd.
Een loonschaal is – volgens de cao – toegesneden op de taken van medewerkers: ze krijgen meer salaris voor complexer werk. Maar de salarisverschillen tussen hogescholen zijn enorm: kennelijk maken bestuurders en managers soms keuzes buiten de cao om.
Dat heeft gevolgen voor hbo-docenten. Aan de top van schaal 12 verdienen ze 700 euro meer dan hun collega’s in schaal 11. Het scheelt zelfs 1.400 euro met het maximumsalaris in schaal 10.
Landelijk zit één op de negen hbo-docenten in schaal 10, de rest zit erboven. Daarbij zijn lagere schalen en schaal 13 en hoger, voor onder meer lectoren, buiten beschouwing gelaten.
Landelijk is in vier jaar tijd de kloof tussen de meest voorkomende schalen (11 en 12) twee keer zo wijd geworden. In 2016 zat 36 procent van de docenten in schaal 12 en 43 procent in schaal 11. In 2020 was dat 33 en 47 procent.
Bij Fontys zijn die cijfers echter heel anders. Het aantal docenten in schaal 12 is gestegen, maar op het geheel is de verhouding in 2020 nagenoeg hetzelfde als in 2020 zoals uit onderstaande tabel van Fontys blijkt. Dat geldt zowel voor de absolute aantallen als in percentages.
Wel zijn ook bij Fontys nog steeds meer docenten in schaal 11 dan in schaal 12 ingedeeld. [HOP/Jan Ligthart]
Aantal Medewerkers | 2016 | 2020 |
Docent 1 | 1011 | 1086 |
Docent 2 | 1533 | 1663 |
Docent 3 | 355 | 445 |
Eindtotaal | 2898 | 3190 |
Aantal Medewerkers | 2016 | 2020 |
Docent 1 | 34,89% | 34,04% |
Docent 2 | 52,90% | 52,13% |
Docent 3 | 12,25% | 13,95% |
Eindtotaal | 100,00% | 100,00% |
*Docent 1 = schaal 12
Docent 2 = schaal 11
Docent 3 = schaal 10
- Docenten plachten ruim voor hun pensionering in schaal 12 te komen. Bij normaal functioneren was dat vanzelfsprekend. Gelet op de waarde van het (hoger) onderwijs en de intellectuele eisen die het beroep stelt, lijkt mij dat ook meer dan gerechtvaardigd. Dat dat niet meer zo gaat - er is een beperkt aantal schaal 12-plaatsen waarvoor men moet solliciteren en waarbij het bijhouden van het vak en het lesgeven minder relevant zijn - , is m.i. een schande voor ons zogenoemde kennisland.
- De status van het beroep is aanzienlijk gedaald en door het gewijzigde salarissysteem doen wij aan die devaluatie zelf mee.
Mijn pleidooi: elke docent start tenminste in schaal 11 en bereikt schaal 12 ruim voor de pensionering als men het vakgebied (ja, ja, ouderwets, he?) bijhoudt, zich breed ontwikkelt - ook intellectueel - en er de kantjes niet vanaf loopt. Ik neem aan dat dit ook de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs ten goede komt. Het kan echt anders: zie Duitsland, zie Belgie!