maart

Hbo vanaf 26 april beetje open, AV-materiaal lenen kan nu al

Het hoger onderwijs gaat pas vanaf 26 april weer een beetje open, werd gisteren bekendgemaakt tijdens de persconferentie over de coronamaatregelen. Maar omdat de lockdown nu zo lang duurt, krijgen Fontys-studenten wél de gelegenheid toetsen in te zien en AV-materiaal te lenen.

Bij de vorige persconferentie van de demissionaire premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge op 8 maart was er nog de hoop dat hogescholen weer open konden vanaf 23 maart, maar die werd gisteren de grond ingeboord.

De hoge besmettingscijfers en toename van patiënten in de ziekenhuizen, laten het volgens de bewindslieden niet toe te versoepelen. De avondklok wordt wel een uur ingekort en start vanaf volgende week Praktijklessen kunnen nog steeds worden gegeven, zoals hij bij Fontys Paramedische Hogeschool.woensdag om 22 uur. Dit vanwege de zomertijd die aanstaand weekend ingaat.

Zelftesten
Rutte en de Jonge gaven wel aan dat het hoger onderwijs vanaf 26 april weer een dag per week open mag. Wel onder voorwaarde dat de coronamaatregelen na te leven zijn en dat er zelftesten beschikbaar zijn voor docenten en studenten.

Hoe dat moet worden georganiseerd, is op dit moment niet duidelijk. Over de uitwerking van deze plannen zijn de betrokken partijen in overleg met de ministeries van onderwijs en volksgezondheid.

Studenten mogen in ieder geval niet verplicht worden zich te testen om toegang te krijgen tot het onderwijs, vindt de Vereniging Hogescholen. Voorzitter Maurice Limmen  "Ze zijn niet bedoeld als toegangsbewijs. Wel willen we studenten aangemoedigen om mee te werken aan het zelftesten."

AV-materialen
Voor een aantal zaken vindt Fontys dat 26 april te lang duurt. Studenten willen bijvoorbeeld Maurice Limmeninzage in de tentamens die ze hebben gemaakt. Ook is er behoefte aan het lenen van AV-materialen, zoals opname-apparatuur.

Fontys gaat het nu zo organiseren dat deze twee zaken toch weer - veilig binnen de coronanormen - kunnen. Voor AV-materialen kunnen studenten dan op afspraak terecht bij de mediatheken. Wat al mogelijk was en ook gewoon doorgaat, zijn praktijklessen en tentamens op locatie.

Het verschuiven van het negatief reisadvies van 19 april naar half mei heeft ook gevolgen. Studenten mogen tot die tijd niet naar het buitenland voor een stage of andere studie-activiteiten.

Nog meer aanpassingen?
Het Centraal Crisis Team van Fontys overlegt vandaag of er op korte termijn nog andere aanpassingen mogelijk zijn, binnen de coronaregels zoals ze nu gelden.

Als eind april de deuren weer open mogen, zullen medewerkers voorlopig nog steeds zoveel mogelijk blijven thuiswerken, is de verwachting. [Petra Merkx]