september

Hard nodig: mensen met een levensmissie

Pleidooi voor meer sociale samenhang bij opening collegejaar

Journalist en auteur Jeroen Smit opende vandaag samen met bestuursvoorzitter Nienke Meijer studiejaar 2019/2020 bij Fontys in Eindhoven. Beiden benadrukten dat er een enorme behoefte is aan mensen die hun werk vanuit een persoonlijke missie doen. Volgens Smit is de tijd van alleen maar geld verdienen verleden tijd.

“Na de val van de muur in 1989 heeft het harde kapitalisme bijna 20 jaar gezegevierd, tot de crisis in 2008. Nu weten we dat er meer is dan ‘business is business’ en dat er mensen nodig zijn die ook oog hebben voor het gemeenschappelijke: het klimaat bijvoorbeeld”, preekte Smit, die boeken schreef over onder meer de verziekte cultuur bij ABN/Amro. Vrijheid komt niet zonder verantwoordelijkheid, was een van zijn boodschappen.

“Het is aan jullie om al die 200.000 studenten van de onderwijsinstellingen die de Sustainable Development Goals Charter hebben ondertekend te bekwamen”, spoorde hij de aanwezigen in de zaal aan.

Tweedeling
Ook Meijer had het over deze Sustainable Development Goals, de 17 doelen die de Verenigde Naties formuleerden voor een betere, duurzame wereld met minder ongelijkheid.

Nienke Meijer tijdens haar openingstoespraak.Net als eerder in haar nieuwjaarspeech hamerde Meijer op het gevaar van een tweedeling in de maatschappij. “Laten we stoppen hierover nog meer te gaan schrijven. Aan stapels woorden hebben we niks”, zei ze nadat zij verschillende studies over het onderwerp had aangehaald. “Onze zorgen delen we. Nu is de vraag wat gaan we concreet doen.”

Deel je missie
Om goede voorbeelden vanuit Fontys te laten zien, waren er korte pitches, live in de zaal. Van een student die bijvoorbeeld Sparky had ontwikkeld: dit helpt kinderen met astma om zichzelf beter te kunnen monitoren, wat crises voorkomt. Een docent vertelde over wearables die de lichaamsfuncties testen van bijvoorbeeld dementerende bejaarden, zodat verzorgers weten hoe de patient zich voelt.

Meijer riep de aanwezigen op ook hún missie met haar te delen via deeljemissiemetnienke@fontys.nl. Na de twee speeches werden de Denk Groter Prijzen bekend gemaakt. Meer daarover kun je lezen in het artikel: Paramedisch grote winnaar Denk Groter Prijs 2019. [Petra Merkx]