Venlo,
oktober

Had ik dit geweten, was ik thuis blijven wonen

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijden. Vandaag: Michelle (19), student Mechatronica in Venlo.

“Ik heb er dit jaar samen met de opleiding voor gekozen mijn tweede jaar nog een keer te doen. Dit heeft vooral te maken met de keuze voor een stage en minor, die nu echt enorm lastig is. Daarnaast zijn veel lessen praktijkgericht en die mis ik nu.

Ik heb alleen op vrijdagmiddag een half dagje op de campus les. En dat is ook nog voor een project, zodat we in de werkplaats terecht kunnen. Voor de rest is alles online.

Daar ben ik niet zo blij mee; ik word veel minder geprikkeld om aan school te werken en heb minder routine in mijn dag. Ik merk al sinds het begin van de crisis dat ik de lessen steeds minder goed volg.

Een voordeel is wel dat ik meer vrije tijd heb en niet een hele dag kwijt ben aan op de opleiding zitten. Ik woon sinds februari op kamers, echt nét voor de coronacrisis.

Een heel slechte timing, wat ik had toen natuurlijk niet kunnen weten dat we online lessen zouden gaan krijgen. Als ik dit had geweten, was ik zeker thuis blijven wonen.

Ik heb er wel een nieuwe hobby bij: ik ben gaan sporten. Ik zat namelijk de hele dag thuis alleen maar te eten en eigenlijk verder niks te doen. Toen ben ik thuis begonnen met sporten en inmiddels doe ik dat ook in de sportschool.

Ik maak me wel zorgen om de toekomst, als veel vrijetijdsdingen niet meer mogen. Dan heb ik helemaal niks meer te doen. Ik vind het ook fijn om naar de bibliotheek te gaan omdat ik me daar beter kan concentreren. Maar ik ben bang dat die ook dicht moet.” [Jacky Eikes]