maart

Hackathon: lol maken, netwerken en 'n beetje slapen

"Het naar je zin hebben en proberen te netwerken met de aanwezige bedrijven", dat vindt Fontys-student Thijs Koppen de belangrijkste redenen om komend weekeinde mee te doen aan de studentenhackathon HEX in Eindhoven. "Het zijn onderwerpen waar je in schoolopdrachten niet zomaar mee te maken krijgt", vult teamgenoot Dennis Koëter aan.

In het Veemgebouw op Strijp-S gaan teams met in totaal driehonderd studenten uit meer dan zestig landen vanaf vrijdag de strijd met elkaar aan. Een hackathon heeft overigens niets te maken met hacken. Dat betekent eigenlijk 'het op creatieve wijze zoeken naar gaten of nieuwe mogelijkheden'. Tijdens HEX, de grootste studentenhackathon van Nederland, worden de deelnemers uitgedaagd om binnen 32 uur innovatieve oplossingen te bedenken voor problemen van ondernemingen. Thijs Koppen.Die sponsoren het evenement.

Thijs Koppen (23) uit Geldrop, die bij Fontys Hogeschool ICT in de richting software engineering & programming studeert, is ervaringsdeskundige. Dit wordt zijn zesde hackathon. Uit het verleden neemt hij de ervaring mee dat het naast lol maken en creatief problemen oplossen ook belangrijk is om een beetje te slapen: "Ik ben wel eens 63 uur lang non-stop met een hackathon bezig geweest en toen ging ik hallucineren."

Creatief proces
De deelnemende groepen krijgen alle een challenge voor de kiezen rondom het thema '2050'. Die kunnen over onderwerpen gaan als virtual reality, robotics, entertainment, artificial intelligence en future mobility. Hoewel Thijs verwacht dat de sponsors mooie prijzen voor de winnaars hebben, gaat het in zijn ogen om de ervaring die je opdoet. Dennis Koëter.

Zijn team- en studiegenoot Dennis Koëter (22) onderstreept dat. De Veldhovenaar hoopt komend weekeinde technieken te leren waarmee hij bijna of geen ervaring heeft. "Het zijn onderwerpen waar je in schoolopdrachten niet zomaar mee te maken krijgt", aldus Dennis, voor wie het zijn tweede volledige hackathon is.

Finnair
Thijs zegt nog steeds contact te hebben met de Finse luchtvaartmaatschappij Finnair. Daarmee kwam hij in november vorig jaar in contact tijdens Junction in Helsinki, de grootste hackathon van Europa. Zijn team had toen een systeem bedacht om mensen, die op een luchthaven een reiziger op komen halen, een geschatte wachttijd te geven. "Ze blijven geïnteresseerd om dat idee verder uit te werken." [Tim Durlinger]

Op dit moment hebben twintig Fontys-studenten zich ingeschreven voor HEX, maar de organisatie zou er graag nog meer begroeten. Meer informatie is per e-mail verkrijgbaar bij Anna Jetten van de organisatie: anja@joinhex.com.