Hackathon: gamend leren over klimaat en informatie delen

In plaats van Pokémon afvalmonsters vangen of als schildpadje het plastic in de oceaan vermorzelen om de onderwaterwereld leefbaar te houden. Het zijn beiden voorbeelden van games die de afgelopen drie dagen werden ontworpen tijdens de Hackathon bij Fontys Journalistiek, waarbij het bestrijden van klimaatdesinformatie centraal stond.

Een hackathon is van origine een bepaalde tijd in de codeerwereld waarin een programma gehackt wordt. Alka Anna Goos is als eigenaar van het bedrijf Hackastory en vanuit haar rol als docent-coach bij Journalistiek een van de kartrekkers van het driedaagse project. “Tijdens deze hackathon werken studenten meerdere dagen multidisciplinair aan een project. Het doel daarbij is het ontwerpen van een game die klimaatdesinformatie bestrijdt.”

Dat doen studenten Journalistiek samen met andere mbo- , hbo- en universiteitsstudenten met expertises op het gebied van ICT, media en design en content creatie. Maandag, de derde en laatste dag van het project, is het aan de zeven verschillende groepen studenten om hun prototype te pitchen aan een driekoppige jury. Naast een docente van de FJ maken een lid van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en een lid van Extinction Rebellion deel uit van deze jury.

De jury krijgt een betere kijk op een van de appsRestaurants en tropische huisdieren
Tijdens de pitches staat voor de beoordelaars de goede interventie voor misinformatie, het juist bereiken van de doelgroep en het zo snel mogelijk kunnen stoppen van klimaatverandering centraal. Nu is het aan de studenten om het drietal te overtuigen dat hun game alles bevat.

Er komt dan ook van alles voorbij tijdens de pitches. Zo heeft een groep het bekende spel Pokémon Go omgetoverd tot een spel waarbij je afval van straat raapt, kun je als boer die een eigen restaurant runt meer en beter vlees serveren wanneer jouw dieren het goed hebben op de boerderij, en krijg je de kans om een koala, schildpad of ijsbeer te verzorgen als digitaal huisdier.

Winnaars
De twee game prototypes die er uiteindelijk met de winst vandoor gaan zijn de groepen Clickbait en Scallop. Scallop is een spel dat cliënten van Shell laat nadenken over hun eigen moreel kompas en wat de impact van hun beslissingen zijn op de wereld. Als gebruiker werk je voor een oliebedrijf, maar je dochter is ernstig ziek geworden door de vervuilingen van datzelfde bedrijf. Waar kies je voor? Stop je met werken zodat je dochter beter wordt? Of blijf je bij het oliebedrijf zodat je inkomen hebt om medicijnen te betalen? “Een spel dat de eindgebruiker na laat denken over de prijs van macht met bitterzoete oplossingen, want ook in de echte wereld overleven is moeilijk.”

ClickbaitClickbait kiest voor toegankelijkere animaties en een laagdrempelig spel, waarin gebruikers op een speelse manier inzicht krijgen wat betreft het klimaat. Neem bijvoorbeeld de Noordpool, waar ijskappen smelten, ijsberen langzaam wegdrijven en cruiseschepen steeds vaker voorbijkomen. Aan ons de taak om van een van deze drie onderwerpen een foto te maken. Heb je gekozen voor de cruiseschepen? Dan zie je al snel wat voor effect dat heeft. Het ijs smelt nog harder en de ijsberen verdwijnen. “Bij iedere keuze hoort een kop en artikel, waarna een animatie de gevolgen laat zien. Met ons spel ben je iedere dag binnen een paar minuten klaar, maar het draagt wel degelijk bij aan de bewustwording bij kinderen wat betreft het klimaat.”

Doorontwikkeling
Beide winnaars mogen niet alleen de eer opstrijken tijdens de afsluiting van de Hackathon, maar mogen zich onder de vleugels van Fontys Journalistiek doorontwikkelen met een budget van honderd uur per groep. De projecten worden tijdens de officiële opening van MindLabs op 27 september nogmaals in het zonnetje gezet.

Toch is dat volgens Goos niet het belangrijkste. “Het gaat erom dat alle studenten iets op hebben gestoken van de verschillende disciplines die deze dagen aan bod kwamen. Het proces is wat dat betreft echt veel belangrijker dan de uitkomst. Ik hoop dat ze die les uiteindelijk allemaal meenemen in hun werkende leven.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Wat een mooie samenwerking op zo’n belangrijk thema!