september

Grote toename Fontys-studenten bij Eindhovense verenigingen

Dit jaar weten Fontys-studenten de gezelligheidsverenigingen in Eindhoven ineens goed te vinden. Vooral Demos en het Eindhovense Studenten Corps zien een grote toename in aanmeldingen. “Fontys-studenten vielen eerder buiten de boot.”

Fontys-student Mitch Straeten rolde tijdens een kijkavond bij een studentenhuis zo het verenigingsleven in. Het huis dat hij kwam bekijken bleek van het Eindhovens Studenten Corps (E.S.C.) te zijn. “Als ik er wilde wonen moest ik wel lid worden”, vertelt de communicatiestudent. Nu is hij Secretaris van de gezelligheidsvereniging.

“Meer studenten van Fontys wisten op die manier het E.S.C. al wel te vinden”, vertelt Mitch. Maar dit jaar is er meer aan de hand. Er is ineens een grote toename in aanmeldingen. “Normaal gesproken komt ongeveer 10 procent van de aanmeldingen van Fontys-studenten. Vorig jaar was dat 22 procent en dit jaar zelfs 28 procent.”

Samenvallen introweek
Reden is volgens het bestuurslid dat de introductieweek van Fontys dit jaar samenviel met die van de Technische Universiteit Eindhoven. “In voorgaande jaren vond de introductieweek tegelijkertijd plaats met de kennismakingstijd bij de verenigingen, Fontys-studenten konden daar dus niet bij zijn en vielen buiten de boot.”

Daarnaast konden de hogeschoolstudenten dit jaar dankzij het samenvallen van de intro’s in tegenstelling tot andere jaren ook bij activiteiten van de vereniging langskomen. “We hadden een terras voor 170 man dat twee dagen open was voor Fontys. Het zat beide dagen vol.”

Over het algemeen is de vereniging niet zo bekend onder Fontys-studenten, zegt Mitch. “Daar willen we graag verandering in brengen.” [Tekst gaat verder onder foto]

In gesprek
Dat deze keer de planning van Fontys en TU Eindhoven synchroon liep was toeval. De Eindhovense Kamer van Verenigingen Compositum hoopt echter dat het niet eenmalig was, zegt praeses Nikola Penev.

“We zijn al langer in gesprek met Fontys over hoe we meer mogelijkheden kunnen bieden voor studenten van de Eindhovense hogescholen om zich aan te sluiten bij de verenigingen. De introductie is daar een belangrijk onderdeel van.”

Op de jaarplanning van Fontys en TU Eindhoven heeft de organisatie van de introductieweek geen invloed. “Maar we doen wat we kunnen om de verenigingen bij de introductie te betrekken”, zegt Nicolette Koot, projectleider van Purple .

“Op de stadsdag hebben we bijvoorbeeld altijd ruimte voor de verenigingen om zich te presenteren aan nieuwe studenten.”

Kwart meer studenten
Bij studentenvereniging Demos is de toename in aanmeldingen dit jaar nog groter dan bij het ESC. Normaal gesproken komt rond de 15 procent van de aanmeldingen van Fontys-studenten, dit jaar is dat 23 procent.

Die toename is moeilijk te verklaren, zegt secretaris Robert Scholman. Demos heeft dit jaar geen specifieke activiteiten voor Fontys-studenten gehad tijdens de introductieweek. De nieuwe leden lijken voornamelijk bij Demos terecht te zijn gekomen op aanraden van vrienden, zegt Robert.

Opvallend is dat de helft van de nieuwe Fontys-leden zich al vóor de introductie hebben aangemeld. “We zetten steeds meer in op online werving en dat heeft dit jaar duidelijk vruchten afgeworpen.”

Bij SSRE is normaal gesproken 5 tot 10 procent Fontys-student, dat is dit jaar niet anders. De verenigingen gaan binnenkort om de tafel om het te hebben over de aanmeldingen. [Leoni Andriessen]

Lees ook het artikel:
 ‘Meer plek nodig bij studentenverenigingen’.