oktober

Grootste schurftuitbraak treft vooral jongeren en studenten

Het aantal schurftmeldingen bij de huisarts is sinds jaren niet zo hoog geweest. Sinds eind vorig jaar versnelde de groei van het aantal meldingen. Jongeren en studenten gaan er naar verwachting nog de hele herfst en winter last van krijgen.

Jongeren hadden vorige week drie keer vaker last van schurft (oftewel scabiës) dan andere leeftijdsgroepen, meldt onderzoeksinstituut Nivel. Deze besmettelijke maar ongevaarlijke huidziekte wordt veroorzaakt door mijten die kleine gangen graven in de huid en daarin eitjes leggen. Dat veroorzaakt enorme jeuk.

Dat studenten een makkelijk doelwit van schurft zijn komt volgens het RIVM door hun “slechte hygiënische omstandigheden in combinatie met hoogrisicogedrag”. Ze verschonen hun beddengoed soms wekenlang niet, wonen dicht op elkaar in studentenhuizen en hebben vaker lichamelijk contact. Daardoor kunnen mijten zich gemakkelijk verspreiden.

Aanhoudende stijging
Het lijkt erop dat de jeukende parasieten niet snel meer weg zullen gaan. In 2016 waren er gemiddeld 1,8 schurftmeldingen op de duizend Nederlanders per week, maar inmiddels blijkt dat cijfer bijna te zijn verdubbeld. Vooral het afgelopen jaar steeg het aantal meldingen snel.

Nivel-onderzoeker Mariëtte Hooiveld heeft daar geen verklaring voor. Duidelijk is in elk geval dat de huidziekte minder vaak voorkomt in de zomer. “De meldingen hopen zich vooral op in de herfst en winter.” [HOP]