Tilburg,
augustus

Graduation Lifestyle Studies: beeldend en persoonlijk

Trenddocent Els Dragt: “We leren studenten vanuit zichzelf te innoveren”

Een nieuwe lichting trendonderzoekers en conceptontwikkelaars van International Lifestyle Studies (ILS) heeft donderdag en vrijdag een Graduation show in Tilburg. Trenddocent Els Dragt, al vanaf de start in 2010 bij de opleiding betrokken, ziet een stijgende lijn in deze shows. Ze merkt ook dat bedrijven trendonderzoek steeds serieuzer nemen.

“De eerste jaren waren de afstudeerexposities platter. Studenten lieten vaak een rapport zien waarin ze hun concepten uit de doeken deden, heel eendimensionaal. Maar nu vertellen ze hun verhaal met installaties en andere driedimensionale middelen. En dat past goed in de algemene trend van minder ‘rapporteren’ en meer ‘mensen meenemen in je verhaal’” zegt docent en trendonderzoeker Els Dragt van ILS.

Persoonlijker
De eindwerkstukken zijn ook persoonlijker, omdat het afstuderen de afgelopen twee jaar van insteek veranderde, vertelt Dragt. “Voorheen moesten studenten eerst een bedrijf vinden waar ze gingen afstuderen en dan dáárbij een concept ontwikkelen. Nu doen we het andersom. We vragen studenten vanuit een thema dat ze zelf interessant vinden een onderwerp te kiezen. En terwijl ze daarmee aan de slag zijn, zoeken ze een bedrijf dat daarbij past.”

Daarmee bereidt ILS (onderdeel Academy for Creative Industries) afgestudeerden beter voor op de toekomst, meent Dragt. “Veel van onze studenten beginnen voor zichzelf als conceptontwikkelaar. Daarom is het belangrijk dat zij vanuit zichzelf innoveren, vanuit een eigen motivatie en niet wachten op de motivatie van een ander. Onze studenten werken voor de food- of mode-industrie, maar ook bij bedrijven als Philips.”

Early adopters
Zelf gaat ze tijdens de opening van de show vertellen wat het nut is van trendonderzoek en hoe je ‘early adopters’ en ‘frontrunners’ kunt ontdekken, een van de onderdelen van trendonderzoek. “Dat vinden studenten vaak heel moeilijk, maar het is eigenlijk makkelijker dan je denkt”, vertelt ze. “Je oom die het op feestjes steeds over bitcoins heeft, is misschien wel een voorbeeld. Hij weet er vast meer over. Of een vriendin die een webshop begint in eco-producten. Via haar kun je onderzoeken wat daarachter zit.”

Trendonderzoek wordt steeds serieuzer genomen, merkt ze.  En dat komt onder meer doordat er de laatste jaren veel boeken verschenen over het onderwerp, waardoor het uit het ‘vage goeroe-gedoe’ kwam. Trendonderzoek gaat niet over hypes of de laatste mode, maar over de onderliggende oorzaken van bepaalde bewegingen.

Toekomstproof
Het is volgens Dragt belangrijk die te weten, zodat je concepten kunt ontwikkelen die ‘toekomstproof’ zijn. Als voorbeeld noemt ze Snapchat, een social mediatool. “Bedrijven zetten die in omdat het een hype is en merken dan dat het niet werkt.Onze studenten leren om te onderzoeken wat erachter zit. Snapchat is ongefilterd, rauw en tijdelijk (de beelden zijn kort zichtbaar). Je kunt er snel een foto delen van jezelf, onderuitgezakt met vieze sokken op de bank. Dat doe je liever niet op Instagram. Als je dat als bedrijf niet begrijpt en je gaat het zomaar inzetten, sla je de plank mis.”

Zelf stapte ze enkele jaren geleden over van marktonderzoek naar trendonderzoek, omdat ze erachter kwam dat ze het veel interessanter vindt om de (toekomstige) behoeften van mensen te onderzoeken, dan de huidige stand van zaken. “Bovendien kun je bij trendonderzoek veel meer bronnen gebruiken. Het gaat niet alleen om enquêtes. Je gaat ook naar exposities, bezoekt opkomende wijken, spreekt met innovators, doet deskresearch, maakt foto’s, je kijkt naar mensen, noem maar op.” [Petra Merkx]

Graduation Expo ILS
De Graduation Expo ILS opent donderdag 31 augustus om 19.30 in de Concertzaal van Theaters Tilburg en is op vrijdag 1 september te zien van 11.00 toto 13.00 uur. Er zijn ongeveer 50 werken te zien (niet alle afstudeerders exposeren). Bij de opening houden Quentijn Wulffers en Rudy van Belkom een Trend Talk over het project New Energy. Wulffers hield een identiteitsonderzoek in relatie tot de emancipatie van de LGBTQ-community (LGBTQ = Lesbian Gay Bisexual Transgender Queer/Questioning). Er is behoefte aan nieuwe rolmodellen.

Naast Dragt spreekt ook docent Concepting Rudy van Belkom. Tijdens de Graduation Show wordt bekend gemaakt wie de Gouden Meesterproef krijgt, een prijs voor de beste afstudeerscriptie.