Eindhoven,
23
februari
2018
|
10:37
Europe/Amsterdam

GOEIECOLUMNOFWA.NL

In 1994 werden rechtszaken uitgevochten om een URL. Adam Curry schikte met MTV om de rechten op MTV.com en er waren vergelijkbare zaken rond McDonalds.com en Candyland.com. Die laatste URL was van een pornobedrijf maar snoepmaker Hasbro, de eigenaar van het bordspel Candyland, was daar niet heel enthousiast over.

Een goede URL was ooit van levensbelang. Dat is niet meer zo. Het gaat nu om de juiste zoekresultaten in Google en gericht adverteren op social media. Fontys is lastig te spellen, maar who cares? Type ‘Fontis Hogeschool’ in op Google en hop, Google weet precies wat je zoekt.
Mensen besteden steeds minder aandacht aan de URL en dat is jammer want er zijn zoveel prachtige URL’s. Zeker de URL’s die onbedoeld verwarrend zijn.
En die verzamel ik.
Zo heb je het bedrijf van Kees Vierhouten, handelaar in pallets. Een miljoenenbedrijf, en dat is knap gezien zijn, volgens zijn URL, beperkte voorraad: www.vierhouten-pallets.nl.
Veehandel M. van den Eijnden verkoopt vleesvarkens aan slachters. Achter op hun vrachtwagens staat de afbeelding van een lachend varken en een onheilspellende URL: www.eijndenvarkens.nl.
Hovenier Rik van der Zouwen werft zijn klanten middels: www.datzouwenwijkunnen.nl. En er is de URL: www.uitvaartuwwens.nl. Nou, mijn wens is het niet.
Tuinbouwbedrijf Van Krimpen heeft als slogan Groei door Innovatie en als URL: www.krimpen.nl.
Dan heb je nog de klemtoon-URL’s. Wat staat hier: www.fijnevent.nl?
En natuurlijk, mijn favoriet, dakdekker Bart Domen, uit Breda. Wij zijn domenrietdekkers.nl. Fantastisch!
Ken jij ook zo een onbedoeld verwarrende URL? Laat me het weten. Ik ben er héél blij mee.

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Appen is het Nieuwe Roken'.