Tilburg,
september

Goede start 'Journalistiek' in Spoorzone

Samenwerkende partners vinden elkaar al

Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ) in Tilburg heeft met enkele onderwijsactiviteiten van dit instituut een goede start gemaakt in het tijdelijke onderkomen in de Spoorzone. Dat zegt directeur Marjo Spee.

Sinds 4 september is in het Deprez-gebouw de pilot van de propedeuse van FHJ te vinden, Condor. "Het gaat om 35 eerstejaars studenten die op een andere didactische manier onderwijs volgen", aldus Spee. "Daarnaast voeren we hier het onderdeel Ondernemerschap & Innovatie voor vierdejaars studenten uit. En we zitten er met het project Broeinest Brabant, waarin start-ups/studentenbedrijfjes worden geholpen bij hun verdere ontwikkeling."

Die hulp komt van onder meer van rmediaconcern De Persgroep, uitgever van Brabants Dagblad. De Tilburgse redactie van die krant is inmiddels ook neergestreken in het Deprez-gebouw, evenals vertegenwoordigers van Tilburg University. De vierde bewoner, ROC Tilburg, wacht volgens Spee nog op de verhuizing van bedrijfjes die nu nog ruimte in het pand huren. "Ook moet er nog worden verbouwd voor De Persgroep en dan kan iedereen erin."

Mind Labs
Dat is het moment waarop het initiatief Mind Labs volledig van start kan gaan. Het kwartet gebruikers wil daarin intensief gaan samenwerken op het gebied van onderwijs, ondernemerschap en onderzoek. "Je merkt echter nu al dat de partners elkaar daar makkelijker vinden", heeft Spee ervaren. "Natuurlijk zijn er wat aanloopproblemen, omdat je nog niet alle ruimtes kunt gebruiken zoals je zou willen. Maar iedereen is positief en constructief. Ze willen er samen iets van maken."

Het is de bedoeling dat in 2020 het Mediacluster een definitieve plek krijgt in de, nog te verbouwen voormalige Hal 70 van de Tilburgse Spoorzone. [Tim Durlinger]

Bekijk ook deze video over alle ontwikkelingen.