Gezocht: ‘iets met technologie’-studenten

Voor Techstart, de nieuwe en gezamenlijke parallelpropedeuse van drie techniekinstituten van Fontys in Eindhoven, hebben zich 17 studenten aangemeld. Er is plek voor 25. “Ik had er liever al 25 willen hebben, maar aanmelden kan nog steeds”, zegt projectleider Peter Custers.

De coronacrisis gooide tijdens het wervingsproces van studenten roet in het eten. De open dag op 31 maart in het Nexus-gebouw werd geschrapt. Daarom is de website van Techstart momenteel ingericht als een soort online-open dag, inclusief filmpjes. “En eerlijk gezegd is de echte profilering van Techstart nu ook pas een maand bezig. Het moest eerst ‘staan’”, aldus de projectleider.

“Er was vorig jaar nog wel een open dag, Peter Custersmaar de bezoekers daarvan hebben wij gestimuleerd om eerst bij de techniekopleidingen te gaan kijken. We willen niet kannibaliseren.” Techstart komt ook niet in de plaats van bestaande propedeuses.

Ei van Columbus
Het lijkt niettemin het ei van Columbus: een propedeusejaar voor leerlingen die ‘iets met technologie’ willen, maar nog niet precies weten welke studie. Tot nu toe ging die keuze nog behoorlijk vaak fout, aldus Custers. “25 tot 50 procent viel in het eerste leerjaar uit bij hun reguliere technische opleiding.”

Bij Techstart begint een student met de algemene stof voor alle opleidingen. Aan de hand van de zes zogeheten challenges tijdens het studiejaar, waarbij binnen een multidisciplinaire groep wordt samengewerkt, stippelt de eerstejaars steeds specifieker zijn route uit.

Custers: “In overleg met zijn coach bepaalt de student waar-ie aan deelneemt en welke van de veertig mogelijke leeruitkomsten hij of zij wil verzilveren in een challenge. Een bepaalde set met leeruitkomsten biedt toegang tot een van de acht studies in het tweede jaar.”

Dat zijn Applied Science, Automotive, Bedrijfsmanagement MKB, Elektrotechniek, Mechatronica, Technische Bedrijfskunde, Technische Natuurkunde en Werktuigbouwkunde.

Direct instromen
Ook voor studenten die na de komende zomer met een opleiding starten, maar er al snel achter komen dat ze niet de juiste keuze hebben gemaakt, biedt Techstart uitkomst. Voor 25 van hen is er eveneens plek in de parallelpropedeuse. Die telt dus maximaal 50 studenten.

Tot nu toe konden afhakers pas in februari of september terecht bij een andere opleiding. “Met het risico dat je goede mensen met een mooi profiel kwijtraakt”, schetst Custers. “Bij Techstart kunnen ze vrijwel direct instromen.” De betrokken Studenten aan het werk in het Nexus-gebouwopleidingen hopen hiermee tevens tegemoet te komen aan de Brainportregio, waar een grote behoefte is aan goed opgeleide technici.

Vernieuwend
Een ontwikkelteam van 22 Fontys-medewerkers zette dit vernieuwend concept op poten, onder leiding van Custers, Arie Demper en Bart-Jan van Lierop. Namens de onderwijsontwerpers van Fontys Pulsed dacht Peter Biekens mee. “Ik ken in Nederland geen enkel initiatief waar acht studies op deze manier samenwerken”, zegt de projectleider, die onderwijsmanager bij Technische Bedrijfskunde is.

Als uit het eerste pilot-studiejaar ‘20-’21 blijkt dat Techstart aanslaat, bestaat de mogelijkheid om het aantal studenten te laten groeien. Ook sluit na komend collegejaar Toegepaste Wiskunde als negende opleiding aan. Die verhuist komende zomer van Tilburg naar Nexus. [Tim Durlinger]