Tilburg,
juni

Get Out! En beleef het werk van Fontys-kunststudenten

Het cultuuraanbod in Tilburg piekt tot half juli: onder de titel Get Out nemen de afstudeerders van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten zo’n beetje alle podia minstens een keer in om hun kunst te laten zien. Ook in Den Bosch en Eindhoven zijn voorstellingen en exposities te beleven.

“Hier zijn we. Klaar om de wijde wereld in te trekken. Jaren vaardigheden en kennis vergaard, maar nooit klaar met leren. Met deze tentoonstellingen presenteren we onze visie op actuele, maatschappelijke thema’s. Het is onze triomf, maar niet ons eindpunt. Wij zijn Next Up!, de nieuwe lichting om het verschil te maken.”

Vol zelfbewustzijn en met enig gevoel voor drama presenteren de eindexamenstudenten van de Academie voor Beeldende Vorming, Academy of Art, Communication and Design (ArtCoDe) en de Master of Architecture and Urbanism (MA+U) zich met deze statement op de site van hun graduation show.

Next Up!, op vrijdag 29 juni, is een van de paradepaardjes van de FHK. Er zijn er meer: behalve beeldende vorming zijn er ook presentaties van de richtingen dans, muziek, muziek- en musicaltheater, theater en tenslotte circus and performance art. Zij doen het zonder statements, maar hebben als kunstenaars net zo goed publiek nodig om te bestaan: Tilburgers, Bosschenaren, Eindhovenaren en alle andere belangstellenden zijn meer dan welkom bij de (niet altijd) gratis voorstellingen.

Om het gehele aanbod van meer dan honderd voorstellingen en exposities te overzien, maar ook om snel te checken of er op welk tijdstip dan ook iets te doen is: https://fhkagenda.nl. Zodat, om nog één keer met de studenten beeldende vorming te spreken, met de afstudeerders op ontdekkingsreis te gaan: “Een reis die begint met het leren kennen van onszelf. Wie we zijn, wat onze rol is en hoe we deze uit willen dragen. Een reflectie op het verleden en een vooruitblik op de toekomst.”