oktober

Gemengde gevoelens over 1000 euro studiegeld-korting

Eén van de plannen uit het Regeerakkoord: nieuwe eerstejaars krijgen eenmalig 1000 euro korting op hun collegegeld. Pabo-studenten profiteren zelfs twee jaar lang van de bonus. Studentenorganisaties reageren lauw op de maatregel.

Om te studeren aan een hbo of universiteit betaal je nu nog 2006 euro collegegeld. De coalitiepartners willen dit bedrag voor nieuwe eerstejaars halveren, en pabo-instromers dubbel belonen. Dat staat in het Regeerakkoord dat vandaag wordt gepresenteerd.

Kritiek
Met de ingreep willen VVD, CDA, D’66 en ChristenUnie schoolverlaters overhalen hun carrière te vervolgen in het hoger onderwijs. De afschaffing van de basisbeurs (2015) leidde in eerste instantie tot een terugloop van het aantal eerstejaars. Inmiddels groeit die instroom weer. Toch flirtten zowel CDA als ChristenUnie in hun verkiezingsprogramma nog met een (gedeeltelijke) terugkeer van de basisbeurs. Dat laatste blijkt echter te duur en is definitief van de baan.

Bij het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) schiet de collegegeld-korting in het verkeerde keelgat. “Die 1000 euro lijkt een mooi gebaar, maar is pure symboolpolitiek,” zegt voorzitter Rhea van der Dong tegen AD. “Als je ziet dat studenten door het leenstelstel gemiddeld een studieschuld van 20.000 euro moeten aangaan, is dit echt een schrale troost.”

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) noemt de korting ‘een doekje voor het bloeden’. Ook deze bond verwijst daarbij naar de gemiddelde studieschuld, hier zelfs beraamd op 21.000 euro.

Opmerkelijk
Het dubbele extraatje voor pabo-studenten moet middelbare scholieren verleiden tot een loopbaan als leraar in het basisonderwijs. Mede door het toelatingsexamen trekken de pabo’s minder studenten. Bovendien is er veel te doen over de lage salariëring en de hoge werkdruk in de sector.

Is zo’n collegegeld-korting een goede manier om studenten te trekken? "Het is sowieso goed dat het Kabinet constructief meedenkt met de sector," zegt Miranda Smits, adjunct-directeur van Fontys Hogeschool Kind en Educatie in Eindhoven. "En wie weet trekt zo'n maatregel twijfelaars over de streep. Aan de andere kant moeten beginnende Pabo-studenten nog steeds een toelatingstoets doen. Dat geldt dus evengoed voor de studenten die gevoelig zijn voor zo’n financiële prikkel." [Frank van den Nieuwenhuijzen]