augustus

Gemengde gevoelens bij eerste schooldag in ‘blended klaslokaal’

Het nieuwe (online)studiejaar is niet alleen voor studenten wennen, ook voor docenten is dit jaar alles anders. Ze moeten ook weer aan de slag met 'blended learning'. Vandaag startten de eerste lessen. "Het aantal dagen dat studenten nu op school zijn mag van mij wel opgeschroefd worden."

Daan Jansen is docent binnen Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven en geeft nu 2,5 dag fysiek les, vooral aan eerstejaars. “Op onze opleiding is het voor die groep vooral learning by doing, wat dit jaar iets moeilijker wordt. Wel hebben we er bewust voor gekozen de eerstejaars meer fysiek les te geven dan de rest van de studenten, omdat zij de binding met school, docenten en elkaar nodig hebben.”

Jansen is positief over blended learningDaan Jansen. “Al moet ik wel zeggen dat het aantal dagen dat studenten nu op school zijn van mij wel opgeschroefd mag worden. Dus drie of vier dagen fysiek les en dan één of twee dagen online.”

Best case scenario
Jansen denkt niet dat Fontys dit jaar nog teruggaat naar de oude situatie. “Voor mij is de ‘best case scenario’ dat we dit kunnen blijven voortzetten. Kwalitatief online les kunnen blijven geven en studenten de kans geven elkaar te leren kennen, twee dagen per week, fysiek op school.”

“Ik zie nergens tegenop, maar kan me wel voorstellen dat het voor nieuwe collega’s wat lastiger is. Hetzelfde wat studenten ervaren kunnen docenten ook ervaren. Een sparringpartner hebben voor lesstof en discussiëren over de klas is fijn. Dat is lastiger als je nog niet weet wie, wat of hoe.”

Contact maken
Jaap Vos is docent en coördinator bij Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek in Venlo. “Ik heb net mijn eerste les achter de rug. We hebben vandaag heel bewust de eerstejaars op school uitgenodigd, zodat ze contact kunnen maken met elkaar.”

Zijn lessen Jaap Vosgeeft hij wel online. “De studenten zitten in verschillende lokalen op locatie vandaag. Ik heb ze dus fysiek gezien en gesproken maar geef al mijn lessen, net als de andere docenten, online.”

Sneller uitvallen
“Ik weet wel zeker dat alleen online lesgeven gevolgen heeft voor studenten. Positieve maar ook negatieve. Het kan goed zijn dat studenten nu sneller uitvallen omdat ze het sociale missen. Even ouwehoeren, naar de McDonald's, een sigaretje roken of een bakkie koffie doen in de pauze: het hoort er allemaal bij om de zaak leuk te houden. Ik heb dat zelf ook. Ik zit thuis in mijn eentje en mis die interactie met mijn collega’s.”

“Ik kijk niet uit naar online lesgeven; mijn kracht ligt in het klaslokaal. Je gaat bij een student op het bureau zitten en maakt een praatje. En wat je in een klaslokaal natuurlijk ook niet meemaakt is dat, wanneer je iemand een vraag stelt, diegene wegloopt uit het lokaal. Terwijl ik tijdens mijn online lessen heb meegemaakt dat sommigen de vergadering gewoon verlieten toen ik ze een vraag stelde.”

Opnemen en terugkijken
Toch zijn er ook veel voordelen. Ook voor Vos. Het allergrootste voordeel: lessen kun je opnemen en terugkijken. “Dat is iets wat ik al jaren zeg: ik wil mijn lessen opnemen en daarvan leren. Nu moesten we dat noodgedwongen doen.”

“We hebben afgelopen jaar ook gezien dat er veel beter gescoord is voor een heel moeilijk vak. Dat heeft ermee te maken dat de studenten de lessen ook echt hebben teruggekeken. Ze durven voor de klas niet toe te geven dat ze het niet hebben begrepen en kunnen Peter Heidenhet nu op hun eigen tempo doen.”

Meer contact
Collega en onderwijsmanager Peter Heiden: “Het is vooral vreemd dat we geen fysieke intro hebben gehad, want die week zorgt voor binding. Een mooi voordeel van blended learning is wel dat docenten nu minder bang zijn voor techniek.”

“Wanneer we de vrije keuze hebben, dan gaan we zeker weer fulltime fysiek lesgeven. Studenten en docenten willen meer contact. Puur online lesgeven is niet de oplossing voor de toekomst.”

“Wij hebben natuurlijk geen invloed op hoelang deze crisis duurt, dus ik kan ook niet uitsluiten dat er mensen gaan stoppen. Een paar collega’s in het team zeggen letterlijk: ‘dit is niet de baan waar ik van houd. Stel dat ik had moeten solliciteren en in de vacature had gestaan dat ik online moet lesgeven, dan had ik nooit gesolliciteerd.’"[Jacky Eickes]