2023

Gemeente rolt campagne van studenten uit: “Supertrots!”

Ken je dat opgejaagde en onveilige gevoel dat je kan bekruipen als je na een avond stappen alleen naar huis fietst? Daar willen drie communicatiestudenten wat aan doen. Hun project Veilig tot ’t Eindje werd opgemerkt en wordt deze week door de gemeente Eindhoven groots uitgerold.

Het leek een opdracht als zo veel andere: een campagne maken rond gedragsverandering. Tot Cheyenna Op 't Root , Gioia Tiebosch en Mayke Verberne (allemaal 20 jaar) erover gingen brainstormen. Alle drie zijn ze weleens lastiggevallen of nageroepen op straat, niet alleen overdag, ook ’s avonds en zelfs midden in de nacht, meestal als ze na het stappen alleen naar huis fietsten. Als ze erover vertellen, bezorgt ze dat weer koude rillingen.

Cheyenna, Mayke en GioiaVeilig tot ‘t Eindje
Ze zijn niet de enigen. Na eigen onderzoek onder studenten, bleek een meerderheid dezelfde ervaringen te hebben. Dat moest stoppen, vond het drietal. Eerst dachten ze erover gedragsverandering bij de daders te bevorderen door hun bewustwording te vergroten. Maar ze kwamen er al snel achter dat dit heel moeilijk is. “Daarom zijn we ons gaan richten op ideeën om het onveilige gevoel op te lossen.”

Dat resulteerde in de campagne Veilig tot ’t Eindje. Daarmee pakten de drie studenten een aantal maanden geleden Fama Volat helemaal in. Dit Eindhovense reclamebureau zat in de jury die de campagnes van de studenten, toen nog eerstejaars, beoordeelde. Fama Volat wilde graag met de meiden aan de slag om het idee verder uit te werken.

Veiligheid en verlichting
Daarop hapte de gemeente Eindhoven toe. “Onze campagne sluit aan bij de thema’s die de gemeente belangrijk vindt: veiligheid en verlichting op de fiets”, vertelt Cheyenna. “Ook is grensoverschrijdend gedrag een veelbesproken onderwerp de laatste tijd.”

De afgelopen maanden hebben de studenten samen met Fama Volat gewerkt aan de campagne die de gemeente nu gaat uitrollen. “Onze campagne wordt aangekondigd via de media, socialmediakanalen en digitale billboards. We kunnen het nog niet geloven. We zijn supertrots", laat het drietal weten.

[de tekst gaat verder onder de video]

De campagne Veilig tot 't Eindje. Video: Fama Volat

Wat is de bedoeling? “In de nacht van donderdag 13 april kan iedereen die niet alleen naar huis wil fietsen na het stappen in Eindhoven, naar het Catharinaplein komen op de hoek bij het Stratumseind. Daar kun je je aansluiten bij mensen die naar dezelfde wijk rijden. Zeven bomen op het plein worden gemarkeerd met een Eindhovense stadswijk, waar jongeren zich kunnen verzamelen”, legt Mayke uit.

Bewustwording
Op deze manier willen de drie studenten voorkomen dat jongeren na het stappen alleen naar huis fietsen als ze dat niet willen. Ze hopen dat er een beweging op gang komt en dat er vaker open over wordt gesproken.

“Uit ons onderzoek blijkt dat veel mensen hun vrienden niet willen lastigvallen met de vraag om met hen mee naar huis te fietsen. Ook hopen we dat daders zich bewust worden van hun gedrag. Dat is nu niet altijd het geval. Sommigen denken dat het leuk wordt gevonden als ze iemand naroepen”, aldus Gioia. [Marieke Verbiesen]

Joke Smeulders
2023
Maak heel veel hondenuitlaat veldjes! Overdag en in de nacht er zijn altijd wel mensen die hun hond uit laten
Karin
2023
Mooi initiatief dames!! Hoop dat t vanavond een goede opkomst geeft met mooie resultaten!!
Ilse
Súper initiatief!
Tanja Steenhorst
2023
Hey dat is superleuk! Kom graag ook met jullie in gesprek om het fietsen naar Fontys voor studenten te stimuleren via een campagne! Fama Volat heeft een fietschallenge voor medewerkers via Brainport Bereikbaar bedacht, wellicht ook ism jullie om te bouwen voor doelgroep studenten?