februari

Geluk zit in kleine én grote dingen

Dutch Happiness Week in Eindhoven en Tilburg

De Dutch Happiness Week breidt uit. Het oorspronkelijk Eindhovense evenement, dat van 17 tot en met 26 maart zijn vierde jaargang beleeft, vindt deels ook in Tilburg plaats. Initiatiefnemers Fontys en het Eindhovens Parktheater presenteren een scala aan activiteiten: van lezingen door geluksdeskundigen tot een workshop takken snoeien.

Alles, alles alles kan een mens gelukkig maken, René Froger zong het al. Zo breed is ook ongeveer het aanbod van de Dutch Happiness Week, ofwel DHW. Met lezingen, voorstellingen en workshops willen de organisatoren kennis en bewustwording over het thema geluk verspreiden.

Want: gelukkige mensen functioneren beter, op het werk en privé. Ze zijn actiever, creatiever, weerbaarder tegen ziektes en staan meer open voor contact. De mate waarin mensen geluk ervaren wordt steeds meer een officieel gegeven voor onderzoekers en beleidsmakers. Vooral geluk op het werk is een wetenschap op zich aan het worden.

Werkgeluk
Vanuit Fontys is het dan ook vooral de Hogeschool HRM en Psychologie die zich met het thema bezighoudt. Onlangs startte de school nog een masterclass en opleiding Werkgeluk. En de hogeschool heeft een eigen vestiging op de Human Campus, die het bedrijf Driessen HRM bouwt in Helmond. Bij het Parktheater zit geluksbevordering besloten in de missie om het publiek te raken met het aanbod aan voorstellingen. En soms valt het helemaal samen: in het Go Grow-spel bijvoorbeeld, dat medewerkers van het Parktheater hebben ontwikkeld als alternatief voor het jaarlijkse, door velen verfoeide functioneringsgesprek. Het spel bevordert het werkgeluk, is de gedachte.

Hoe werkt het, geluk bevorderen door kennis en bewustwording te verspreiden? Volgens de wetenschap zit het zo: wie zich realiseert dat zijn geluksniveau structureel te wensen overlaat, gaat op zoek naar de oorzaken en probeert daar iets aan te doen. Precies op dit principe is bijvoorbeeld de Happybot gebaseerd. Tien ouderen in de regio Eindhoven hebben op het moment bij wijze van proef dit eivormige apparaatje in huis, tijdens de DHW worden de resultaten van het onderzoek verwacht.

Femke Halsema
Het is een van de vele onderdelen van de DHW. Femke Halsema.Het programma voorziet in voorstellingen, lezingen en workshops. Zo bijt in Tilburg de Belgische ‘geluksambassadeur’ Leo Bormans op maandagavond het spits af in de schouwburg, terwijl in Eindhoven oud-politica Femke Halsema haar ‘theatercollege’ op de planken brengt onder de titel ‘Een vrij land’.

Overdag heeft er dan al een businesscongres plaatsgevonden in het Parktheater over werkgeluk. Een week later sluiten Peter Heerschop en Marcel van Herpen de DHW in Tilburg af met hun voorstelling ‘Heeft het onderwijs een vraag... Geluk geeft het antwoord’. Nationaal energiecommissaris Ruud Koornstra komt op de donderdag in Eindhoven vertellen waarom we als land gelukkiger worden van duurzame energie.

Kleine dingen
Maar geluk zit, zoals het cliché wil, vooral in kleine dingen. Ook die zijn er volop, vrijwel allemaal in Eindhoven. Zo is er bijna iedere dag wel iets te doen in het Inkijkmuseum, het piepkleine huisje achter de Effenaar. Liefhebbers en nieuwsgierigen kunnen op blote voeten dansen bij Pop Ei op Strijp S. Bij de DELA gaat het over gelukkig oud worden, over liefdesgeluk in Geluksplek.Romeo & Julia in het Parktheater. En voor wie het effect van werken in de natuur eens wil voelen op het geluksgevoel: er is een workshop snoeien in de Philips Fruittuinen.

De kleinste, meest particuliere geluksbeleving kun je hebben op ‘geluksplekken’: de 25 officiële locaties in de stad die studenten HRM en Psychologie, onder leiding van geluksambassadeur Bormans, hebben aangewezen. Bezoekers kunnen kleine oefeningen en opdrachten uitvoeren die hun persoonlijk geluk bevorderen. [Debbie Langelaan]