Tilburg,
oktober

‘Geluk is niet mijn ding’

Fontys-studenten op zoek naar Tilburgse geluksplekken

Een groepje communicatiestudenten van Fontys Economische Hogeschool in Tilburg is samen met geluksambassadeur Leo Bormans en Marketing Tilburg het project Geluksplekken013 gestart. Vandaag presenteerden ze hun onderzoeksplan in het Willem II-stadion.

Bij de aftrap hield de Belg Leo Bormans een korte lezing over geluk. Hij vroeg de aanwezigen om een persoonlijk geluksmoment van deze week in gedachten te nemen. “Een geluksmoment heeft vier kenmerken”, vertelde hij. “Het is vaak een ervaring, geen voorwerp. Het moment verraste je. Het is een moment van positieve feedback, je hebt er iets van geleerd. Het vierde kenmerk is eigenlijk ook de belangrijkste: er waren andere mensen bij.”

Hij verzocht de aanwezigen vervolgens een hand op te steken als het geluksmoment dat ze hadden gekozen, twee of meer van deze kenmerken had. Iedereen stak een hand in de lucht. Geluk is volgens Bormans niet ‘míjn ding’, maar een moment dat je met anderen deelt.

Keuze maakt gelukkig
Ook een simpele handeling kan ons volgens Bormans gelukkiger maken, maar een handeling die je zelf kiest, maakt nog gelukkiger. “Mensen die iets doen omdat het de bedoeling is, vinden dit vaak minder leuk dan mensen die hetzelfde doen, maar hiervoor zelf hebben gekozen.”

Deze theorie wordt door de studenten  toegepast bij het zoeken van de geluksplekken. Bewoners van en bezoekers aan Tilburg kunnen namelijk hun eigen plekken insturen. “Dat komt bij de mensen al heel anders over dan wanneer de gemeente ineens zegt ‘op deze plekken moeten jullie wel gelukkig zijn’”, legde Bormans uit.

Tijdens de Dutch Happiness Week van 19 tot en met 26 maart krijgen de bezoekers van de geluksplekken nogmaals een keuze voorgelegd. Op iedere plek komt namelijk een bordje te staan waarop drie acties staan die mensen gelukkiger maken. Aan de bezoeker de keuze óf ze er een uit willen voeren.

Bekende Tilburgers
De studenten roepen via een website en social media Tilburgers op om hun geluksplekken te delen. Daarnaast gaan bekende Tilburgers een video maken waarin zij uitleggen wat hun geluksplek in Tilburg is. Het is de bedoeling om de 013-geluksplekken in februari bekend te maken. [Sanne Compiet]

Fontys organiseert samen met het Parktheater de Dutch Hapiness Week. Sinds vorig jaar niet alleen in Eindhoven, maar ook in Tilburg. Tijdens die week zijn er allerlei activiteiten rond het thema geluk, zoals lezingen en workshops. Op de site van Geluksplekken 013 kun je je eigen favoriete plek inzenden.