Tilburg,
april

Geen woonplek? Fontys-coach Piet zet zijn deuren open

Fontys-coach Piet van Beurden biedt studenten die geen woonruimte hebben een dak boven hun hoofd. Nu heeft hij er twee in huis, ooit stond de teller op negen. Binnenkort hoopt hij ook Oekraïense vluchtelingen op te kunnen vangen.

Het idee ontstond een paar jaar geleden toen Van Beurden zijn huis openstelde voor CouchSurfers, mensen die op zoek zijn naar een (gratis) overnachtingsplek. “De eerste keer was in 2019. Het was toen meteen ontzettend druk. Mensen bleven niet een paar nachtjes slapen, maar soms twee tot drie maanden omdat ze geen woonruimte konden vinden.”

piet van beurdenMeestal zijn het studenten die bij Van Beurden terechtkomen. Ze blijven een tijdje, zoeken ondertussen naar een permanentere woning en vertrekken dan weer. “Maar ik heb ook ooit een expat over de vloer gehad die hier in Nederland kwam werken.”

Arbeidershuisje
Het recordaantal gasten staat op negen mensen en twee honden. Vier sliepen op zolder, een in een los bijkamertje, een in de slaapkamer en een op de bank. Twee hadden voor de deur een camper neergezet en maakten gebruik van de faciliteiten in het huis van Van Beurden.

Je zou vanwege de royale gastvrijheid bijna denken dat Van Beurden in een villa met zes slaapkamers en minimaal evenveel badkamers woont. Maar niets is minder waar. “Ik heb een normaal rijtjeshuis in Tilburg. Vroeger noemden ze het een arbeidershuisje. Toen woonden hier gezinnen met tien tot elf kinderen. Die klaagden ook niet over ruimtegebrek.”

Van Beurden heeft in het verleden meerdere keren zijn eigen slaapkamer afgegeven voor zijn gasten. Soms sliep hij zelfs bij zijn moeder omdat het te druk werd in zijn eigen huis. Zover komt het tegenwoordig niet meer. “Ik ben erachter gekomen dat je maximaal twee mensen in huis mag hebben.” [Tekst gaat verder onder de foto]

Bijzonder verhaal
Die twee mensen zijn nu Barbara uit Duitsland en Senya uit Belarus, allebei studenten. Het verhaal van Senya is bijzonder, zegt de Fontys-coach. “Ze was een actieve student in Belarus toen Loekasjenko aan de macht kwam. Ze protesteerde daartegen en maakte filmpjes om het échte nieuws met haar landgenoten te delen.”

Senya kwam daardoor in een gevaarlijke positie terecht en is naar Litouwen gevlucht om daar te studeren. Later kwam ze voor een minor bij Fontys naar Nederland. Terug naar Belarus kon ze niet. “Ook niet om haar familie en vrienden te zien. Die spreekt ze nu alleen via FaceTime", zegt Van Beurden.

Het nichtje van Senya is een paar weken geleden opgepakt omdat ze zich tegenover haar 500.000 volgers op social media tegen de oorlog in Oekraïne uitsprak. Zij zit nog steeds vast. Het geeft het pijnlijke beeld weer waar Senya – op afstand maar toch zo dichtbij – dagelijks mee te maken krijgt. “Ze is ontzettend geschokt, maar ook strijdbaar.”

Vluchtelingen opvangen
Via Senya ontvangt de Fontys-coach nu verschillende verzoeken van mensen uit Oekraïne die deze kant op willen komen. En die uiteindelijk - zodra er plek is - bij Van Beurden in huis komen. “Het idee is om minimaal één persoon op te vangen zodra Barbara, die terug naar Mannheim gaat, weg is.”

BarbaraBarbara heeft Van Beurden 3,5 jaar geleden leren kennen via CouchSurfing. Tot drie keer toe keerde ze bij hem terug voor een slaapplek. Soms voor een week, meestal voor een paar maanden.

“Ik voel me heel vrij bij Piet in huis", zegt de Fontysstudent. "Hij is mijn huisbaas, maar eigenlijk voelt hij meer als een hele goede vriend die veel ouder is dan ik. Hij heeft net als ik een creatieve energie. Ik denk dat we daarom zo goed klikken. En zijn familie is fantastisch. Hij heeft me voorgesteld aan zijn moeder, die ik regelmatig zie. Dat is heel prettig, zeker omdat ik mijn eigen familie hier niet heb."

Van Beurden is niet van plan binnenkort te stoppen met het opvangen van mensen. Zelfs niet als hij een relatie en mogelijk kinderen zou krijgen. “Ik wil dit voorlopig nog wel blijven doen. Je maakt mensen zo blij. Je krijgt veel verhalen mee en ontmoet mensen uit de hele wereld.” [Karen Luiken]