augustus

Geen treinen en weinig studenten door stakingen NS

De treinstations en Fontyslocaties stroomden maandag tijdens de eerste collegedag vol met studenten, maar vandaag is het overal een stuk rustiger. En dat heeft alles te maken met de stakingen van het NS-personeel.

Het woord ‘rustig’ doet de situatie op het station in Tilburg dinsdagochtend teniet. Het lijkt er eerder zo goed als uitgestorven, op een enkeling na die de winkeltjes in de passage bezoekt voor een snelle bak koffie of een smoothie. Een aantal mensen dat op reis lijkt te zijn kijkt verloren naar de treinborden, waarop staat dat iedere treinreis vandaag is geannuleerd. Personeel op het station legt uit dat deze niet rijden vanwege ‘strikes’, en dat reizen met de bus op dit moment de enige mogelijke optie is.

Op de Hogeschool van de Kunsten is het vandaag ook erg rustig. Volgens een van de medewerkers is dat geen verrassing. “Deze week is natuurlijk nog de opstart van het studiejaar. Dat heeft er ook mee te maken. Ik merk persoonlijk niet zoveel verschil met gisteren.”

KristieOnline colleges
Toch is het volgens tweedejaars studente Kristie wel een stuk rustiger dan maandag. “Logisch ook,  want veel mensen konden de reis vandaag niet maken. Ik woon tien minuutjes verderop, dus ik kan gewoon lopend naar school. Dat scheelt een hoop.”

Om ervoor te zorgen dat de studenten niets missen, worden vandaag en morgen veel colleges online gegeven, legt Kristie uit. “Ik had net nog even een gesprek, maar de rest volg ik vandaag vanuit huis.”

FloorOok Floor, tweedejaars studente aan de Dansacademie, is vandaag aanwezig op de campus. “Ik had het geluk dat mijn vader vandaag vrij was. Die heeft me hier vanochtend afgezet zodat ik mijn praktijklessen kon volgen, maar die gaan allemaal niet door.”

Balletles
Dat heeft volgens Floor te maken met het feit dat verschillende docenten verderop in het land wonen. “Zo zouden we vandaag eigenlijk balletles hebben, maar die docent woont in Amsterdam en kan niet naar locatie komen. Dit soort lessen zijn online niet te volgen.”

Omdat de theoriecolleges wél online gevolgd kunnen worden, is ook Floor alweer op weg naar huis. “Ik woon in Haaren en doe normaal zo'n twintig minuten over de reis met de trein en fiets. Maar nu heb ik een busreis van ongeveer een uur voor de boeg.”

Stakingen NS
Vandaag rijdt zowat in het hele land geen enkele trein, morgen wordt Brabant opnieuw getroffen door stakingen. Het treinverkeer rond Nijmegen en Arnhem en in Zeeland en Limburg ligt dan eveneens zo goed als plat. Fontysstudenten moeten hun colleges dus ook woensdag voornamelijk online volgen. [Noëlle van den Berg]

Alle treinen geannuleerd
Rust in de tuinen van FHK