juni

'Geen toename schurft bij studenten in ZO-Nederland'

Schurft is een steeds groter probleem in studentensteden, zo meldden vanmorgen diverse landelijke media. Ook in Tilburg, Eindhoven en andere studentensteden in Zuidoost-Nederland komt schurft voor. "Maar wij zien hier geen toename. Er zijn wel meldingen, maar niet anders dan de afgelopen jaren. En het gaat dan zeker niet alleen om studenten."

door Jan Ligthart
In Midden- en Zuidoost-Brabant en ook in Midden- en Noord-Limburg wordt sinds een aantal jaren weer vaker melding gemaakt van schurft. Niet anders eigenlijk dan in grote steden elders in het land. Maar zowel GGD Hart van Brabant als GGD Brabant-Zuidoost laat desgevraagd weten dat het dit jaar niet erger is dan anders.
Foto: Alpha Stock Images"Dat studentenhuizen een grotere risicoplek vormen, dat is algemeen bekend", zegt Ronald ter Schegget, arts infectieziekten bij de GGD in Eindhoven. Mensen leven daar dicht op elkaar en vaak laat de hygiëne te wensen over. Ideale omstandigheden voor de schurftmijt om zich lekker te verspreiden.
"Maar van een toename zien wij niets. Dat zegt overigens niet alles. Schurft valt niet onder de infectieziektes waar een meldingsplicht voor geldt. Dus mensen kunnen naar een huis- of huidarts gaan en er dan achter komen dat zij schurft hebben, zonder dat wij daar als GGD melding van krijgen."
Wel denkt Ter Scheggert dat huisartsen eerder uit zichzelf de GGD zullen bellen als ze horen dat een patiënt met schurft in een studentenhuis woont.

Vragen
Ook bij de GGD in Tilburg zien ze geen toename van schurft onder studenten. "Wel komen er meer vragen bij ons binnen over schurft. Maar die komen zeker niet alleen van studenten", zegt verpleegkundige Corine van der Donk.
Overigens merk je het niet meteen als je schurft op mocht lopen. "De mijt heeft een tijdje nodig om zich letterlijk in te graven. Het kan wel zes weken duren eer je klachten krijgt", aldus Ter Schegget. Goed wassen, ook kleding en beddengoed helpt al een hoop qua preventie.
Meer info over schurft is hier te vinden.