Eindhoven/Tilburg,
september

Geen studievertraging door gecancelde zorgstages

Studenten van Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid (FHMG) lopen ondanks de stageperikelen geen studievertraging op. Door de coronacrisis tussentijds afgebroken of gecancelde stages kunnen worden ingehaald. De benodigde extra stageplaatsen – in totaal zijn het er 520 – zijn alle gevonden.

Dat zegt stagecoördinator Bertie de Cauwer van FHMG. Ze reageert op berichtgeving van de NOS. Daarin spreekt het Landelijk Overleg Opleidingen Verpleegkunde de zorg uit dat studenten door afgezegde stages niet op tijd kunnen afstuderen. De zorgsector schreeuwt echter om personeel.

Bertie de CauwerDe Cauwer was blij verrast dat het gelukt is om iedereen aan een stageadres te helpen. Ze heeft de zorginstellingen er de voorbije maanden continu op gewezen dat studenten anders studievertraging zouden kunnen oplopen.

“Nadat de coronapiek voorbij was, brak het besef door dat ze studenten nodig hebben. Het worden toch hun nieuwe medewerkers.”

Begeleiders weggehaald
Bij het begin van de crisis gaven diverse zorgorganisaties aan dat ze de begeleiding van studenten niet konden garanderen. Ook werden stagebegeleiders op andere afdelingen weggehaald om op een corona-afdeling te gaan werken.

“Begin dit jaar zijn 145 stages van eerste- tot en met vierdejaarsstudenten voortijdig afgebroken. Dat is zeker een vierde van het totaal”, aldus De Cauwer. “Een even groot aantal eerstejaarsstudenten is niet eens kunnen starten met de stage, de helft van de totale groep.”

Uiteindelijk konden sommige derde- en vierdejaars verder met hun stage toen het weer wat rustiger werd.

Zwaarder
De eerstejaars gingen ten tijde van hun misgelopen praktijkperiode door met het lesprogramma. De stage die ze nu krijgen aangeboden, is een combinatie van die uit het eerste en tweede jaar. Het wordt daardoor misschien wat moeilijker voor ze, verwacht de stagecoördinator. Ze krijgen hierbij echter extra ondersteuning vanuit de opleiding en de zorginstelling.

Afgelopen maandag zijn alle 520 FHMG-studenten begonnen voor wie een stageplaats moest worden gezocht. Voor de coronacrisis zouden er dat 410 zijn geweest.

De Cauwer: “Normaal vallen er ook altijd nog studenten af die een bindend negatief studieadvies krijgen en daarom niet op stage mogen gaan. Dit jaar mocht zo’n advies door corona niet worden verstrekt en daarom zijn er ook meer studenten die op stage gaan.”

Alles gedaan
De roep om extra stageplekken vanuit Fontys heeft volgens De Cauwer vooral binnen de verpleeg- en verzorgingshuizen en de thuiszorg gehoor gevonden. “Daar waar mogelijk hebben ze echt alles gedaan om ons die plaatsen aan te bieden.”

De meeste studenten lopen in de regio Eindhoven stage bij Archipel Zorggroep, Vitalis WoonZorg Groep en de GGzE. In de regio Tilburg is dat bij De Wever, ZuidZorg en het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis. [Tim Durlinger]