januari

Geen 'student go home' na harde Brexit

Ook bij een harde Brexit kunnen Fontys-studenten die nu in het Verenigd Koninkrijk (VK) studeren dat blijven doen, met behoud van hun beurs of andere voordelen. Dat heeft de Europese Commissie deze week beslist.

Het gaat om studenten die deelnemen aan het Europees uitwisselingsprogramma Erasmus+. Als het VK op 29 maart met een ‘no-deal’ de Europese Unie verlaat, kunnen zij hun uitwisseling toch voltooien en houden zij de rest van hun verblijf recht op financiële steun.

21 studenten
“Op dit moment zijn er 21 Fontys-studenten in het VK; vijftien voor hun minor en zes voor stage”, weet Tim Beerens, bij Fontys coördinator van Erasmus+. “Vrijwel alle scholen waarmee Fontys in het VK samenwerkt, nemen deel aan dat programma en daarbinnen hebben wij ook onze partners.”

Ook kunnen deelnemers uit Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland bij Fontys hun studie, stage of uitwisseling gewoon afmaken. Bij Fontys stonden op 1 oktober vorig jaar 76 studenten met de Britse nationaliteit ingeschreven.

Onderhandeld
Over de toekomstige positie van het VK bij Erasmus+ zal bij een ‘no-deal’ opnieuw moeten worden onderhandeld. Het Britse parlement heeft volgens de coördinator wel diverse keren uitgesproken de intentie te hebben om deel te blijven nemen aan het Erasmus+-programma – dit loopt tot 2021 ­‑ en het daaropvolgende programma.

“Concreet houden wij studenten niet tegen om naar het VK te gaan en raden we het ook niet af”, aldus Beerens. “We wijzen studenten er wel op dat er meer onduidelijkheden zijn dan gebruikelijk en dat ze zich daarop moeten voorbereiden. Bijvoorbeeld door er rekening mee te houden dat zij wellicht geen Erasmus+-beurs meer ontvangen of collegegeld moeten betalen in het VK.”

Het kabinet heeft volgens hem meermaals aangegeven dat studenten uit het VK die hier vóór de Brexit zijn komen studeren, dat onder dezelfde voorwaarden kunnen blijven doen. “Dit geldt ook voor docenten uit het VK die lesgeven in Nederland.”

Persoonsgegevens
Een Brexit zonder deal kan ook verregaande gevolgen hebben voor bedrijven en instellingen die persoonsgegevens hebben opgeslagen op servers in het VK. Daarvoor waarschuwt branchevereniging ICT Nederland. Het Verenigd Koninkrijk raakt dan automatisch de status van een veilig land voor persoonsgegevens kwijt.

Fontys heeft echter niet veel data in het VK ondergebracht, meldt privacy officer Gisa de Jonge. “Er zijn wat zaken die we delen, bijvoorbeeld om onze studenten een Cambridge-certificaat in Engels aan te kunnen bieden. De schaal daarvan is echter klein. Wij zullen als Fontys uiteraard onze maatregelen nemen en aanvullende afspraken maken waar nodig.”

Volgens De Jonge krijgt Fontys ‘meer garanties’ als er op grotere schaal afspraken hierover worden gemaakt tussen ‘Europa’ en het VK. “Dus ik hoop dat er op dat vlak ook het een en ander gaat gebeuren.” [Tim Durlinger]