maart

Geen slot op je deur? Deze studenten bedenken oplossing

Het houdt niet alleen irritante zusjes buiten, maar ook nieuwsgierige huisgenoten en het maakt studentenhuizen minder aantrekkelijk voor inbrekers. ‘Latch Go’, zo luidt de naam van het nieuwe mobiele deurslot bedacht door vijf Fontys-studenten.

In het derde jaar van hun opleiding Ondernemerschap en Retail Management in Eindhoven ontwikkelden zij recentelijk dit innovatieve product. De grote uitdaging? Het voorkomen van montageschade.

“Daar moeten veel studenten rekening mee houden omdat ze bijvoorbeeld van hun huisbaas niet mogen boren in deuren en deurposten”, vertelt Jordy Jansen, één van de makers.

Geen technische kennis
Studenten, woonachtig in studentenhuizen, vormen dan ook de voornaamste doelgroep voor deze innovatieve creatie, vertelt Jordy (21). Volgens hem hebben vooral zij vaak te maken met binnendeuren zonder slot. Dit maakt studentenhuizen aantrekkelijk voor inbrekers.

Om dit probleem op te lossen bedacht hij samen met studenten Shannon Sondagh (21), Sanne van Rie (20), Ruben Broere (26) en Frank van de Mortel (22) het slot ‘Latch Go’.

Om er zeker van te zijn dat het deurslot in de smaak zou vallen bij de doelgroep, zorgde het vijftal ervoor dat het installeren ervan geen technische kennis vereist.

“Ook kan Latch Go makkelijk worden meeverhuisd naar elke nieuwe studentenkamer en is het slot betaalbaarder dan ‘normale’ cilindersloten”, aldus Jordy.

Stevig en mobiel
In aanloop naar hun eindproduct bedacht de groep eerst verschillende prototypes, waaronder een deurstopper. Uiteindelijk creëerden ze op basis van een 3D-print een stevig en mobiel deurslot van roestvrij staal.

Latch Go dankt zijn naam aan het Engelse woord voor deurklink (latch), in combinatie met de handeling die komt kijken wanneer je het slot toepast (let’s go) vertelt maker Jordy Jansen.

Daarnaast staat ‘latch’ voor volgens hem voor omarmen. “Het innovatieve slot ‘omarmt’ dan ook je deurkruk.”

Startoplage
De groep studenten benaderde verschillende bedrijven en realiseerde zo een kleine investering voor de productie van hun startoplage. “De eerste vijftig stuks zijn nu in de verkoop”, vertelt Jordy.

De groep krijgt tevens steun vanuit stichting Jonge Ondernemer voor het opzetten en uitbreiden van hun onderneming. Volgens Jordy hebben ze na het afronden van dit project de ambitie om er een echt bedrijf van te maken.

Maar voorlopig concentreren ze zich nog op de marketing rondom hun innovatieve deurslot. Zo hopen ze uiteindelijk nog veel meer deursloten te gaan produceren. [Whitney Janssen]

Patrick Meeks
January
Graag informatie hierover Mvg Patrick Meels
Indra
February
Hallo, ik wil graag een slot van jullie kopen.
Kunnen jullie aangeven of dit al mogelijk is? En waar?
Met vriendelijke groet?
Indra
jenny
January
graag had ik wat meer info gehad want aan de foto hier zie ik niets.

ik heb geen slot aan mijn binnendeuren en zou dit wel willen

mvg
wizzopp
Ik zou graag 1 exemplaar willen hebben met spoed. Wat zijn de kosten?
Gi
Beste heer/mevrouw

Ik zou graag twee exemplaren van het slot willen kopen.

Ik hoor graag verder van u,

Met vriendelijke groet,

Gi
Margreet
June
Waar kan ik het slot kopen?
Ik heb serieus interesse
James
2021
waar kan ik het kopen?
Margit
2021
Hoi, is jullie slot te koop zo ja waar en hoeveel kost het? vriendelijke groet, Margit
Erna
July
2020
Hoi is jullie deurslot ook al te koop? En wat kost het?! Ik heb interesse!!! M vr groeten, erna
Annemarie
2020
Is het slot al ergens te koop? Ik kan er niets over terugvinden?
Wil Crielars
Jammer dat er geen link naar een video bij zit die de werking laat zien.
Whitney Janssen
Hoi Wil,
Een video met de werking van Latch Go kun je hier vinden: https://youtu.be/PEGaRsD9PrQ