oktober
2022

Geen kamer? Servische student woont halfjaar in hotel

Wat als je uit het buitenland komt, bij Fontys studeert en geen kamer kunt vinden? De 21-jarige Servische Nadja Ikodinovic vond haar oplossing in een hotel in Eindhoven. Daar woont ze al een paar maanden voor 900 euro per maand. Luxe? Ja. Maar ook erg duur.

Nadja studeert oorspronkelijk in Milaan, maar is momenteel een halfjaar in Nederland voor het Erasmus-programma bij Fontys. Ze volgt  de studie International Business. De opleiding was zo gevonden, een kamer daarentegen niet.

Toen Nadja te horen kreeg dat ze in augustus met haar nieuwe opleiding zou starten, moest ze met grote haast op zoek naar woonruimte. Dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Voor Nederlandse studenten is het vinden van een kamer al bijna onmogelijk, laat staan voor internationals.

“Ik weet dat er hier een groot huisvestingsprobleem heerst”, vertelt de student. “Voor het vinden van een woonruimte heb ik geprobeerd hulp te zoeken via Fontys, maar ik was vrij laat. Ik zou pas in juni te horen krijgen of er al dan niet een kamer vrij zou zijn. En aangezien ik in augustus al moest verhuizen, vond ik dat te kort dag.”

Nadja vond haar oplossing bij The Student Hotel in Eindhoven, een plek met meer dan 200 kamers die speciaal ontworpen zijn voor studenten zoals Nadja. Ze zit er al een paar maanden en zal tot eind januari blijven. Kosten: 900 euro per maand. “Mijn ouders ondersteunen mij op financieel vlak”, antwoordt ze op de vraag hoe ze rondkomt met zulke hoge kosten.

Veel luxe
Wat ze voor die prijs krijgt? Heel veel luxe, zeker voor een student. Waarschijnlijk ook precies de reden waarom het hotel momenteel compleet volgeboekt is. “We hebben allemaal een eigen kamer met badkamer en een gedeelde keuken. Maar we hebben ook een fitnessruimte, wasserette, gemeenschappelijke ruimte met tv en spelletjes, een studieruimte en zelfs een auditorium.”

Het schoonmaken van de kamer en keuken is bij de prijs inbegrepen, evenals het lenen van een fiets. Elke maand worden er voor de bewoners van het hotel meerdere evenementen georganiseerd, waarvan de meeste gratis zijn.

“Ik heb hier al heel veel nieuwe mensen van over de hele wereld leren kennen”, vertelt Nadja enthousiast. “Ik kreeg er binnen no-time vrienden bij. Het is hier fijn omdat ik mijn eigen ruimte heb, maar ook omdat ik altijd omringd ben door andere mensen als ik me eenzaam voel.” [Karen Luiken]

Frans
October
2022