Jacky Eickes,
augustus
2020

Geen introkamp balen? Onthoud dan deze 3 nadelen

Een introductiekamp is een belevenis. En je kunt het nergens mee vergelijken. Je maakt het principe ook maar één keer mee. Tenzij je zeven keer aan een nieuwe opleiding begint natuurlijk. Je kunt in de jaren daarna als papa of mama meedoen, maar dat is niet hetzelfde. Die borrelende spanning, hoop en vrees, heb je alleen als eerstejaars, oftewel ‘sjaars’.
Ik heb mijn introductiekamp overleefd. Ternauwernood, maar wél overleefd. En het is een ervaring die ik nooit had willen missen. Ik heb er vrienden gemaakt voor het leven. Vrienden die me bezochten in mijn kamertje, me daarna kwamen opzoeken in mijn studio, mijn appartement en die nu naar mijn huis afreizen.

Daarom huilt mijn hart ook echt voor alle aankomende eerstejaars. Het enige dat ik nu kan doen, is de negatieve dingen van een introductiekamp opnoemen. Zodat de pijn en het gemis misschien een beetje verminderen.

Nadeel 1: er is alleen maar bier. En dat is prima voor alle mannen (en vrouwen) die van bier houden, maar voor degenen die de lucht van bier al niet kunnen uitstaan, is dit het grootste nadeel ooit. Ik houd van mijn wijntje, mijn roséetje en mijn amaretto op z’n tijd. Dus voor mij was dit een reden geweest om gillend te vertrekken van de strikt geheime locatie. Ware het niet dat mijn papa en mama het bier voor me opdronken, omdat ze het zo zielig vonden dat ik groen zag bij alleen al de gedachte aan bier.

Nadeel 2: je slaapt niet. Met ‘niet’ bedoel ik geen ‘ik heb maar drie uurtjes geslapen-nachten’. Met niet bedoel ik niet. Tijdens mijn introductiekamp lagen we in een tent met honderd mensen. Je hoort dan altijd wel ergens iemand braken, iemand ruziemaken, iemand dronken z’n ideeën spuien en iemand vallen. Ik kan je vertellen dat alleen al de gedachte dat je niet weet wat er om je heen gebeurt en je niet zeker weet dat niemand op jou gaat vallen of over jou gaat struikelen terwijl je slaapt, je wakker houdt.

Nadeel 3: alles is vies. Oké, dit is een heel laf nadeel, want tijdens kamperen is natuurlijk alles vies en de meeste studenten geven daar ook precies niks om. Maar ik moet íets verzinnen.

Dus: ben je eerstejaars en baal je dat jouw introductiekamp niet doorgaat? Houd deze drie nadelen in je hoofd en ben blij met je fatsoenlijke alcohol, je fatsoenlijke bedje en nachtrust en je prachtige wc-pot.

Jacky Eickes is journalist, afgestudeerd aan Fontys Hogeschool voor Journalistiek. Zij is redacteur van Bron en schrijft daarnaast ook elders al dan niet digitale kolommen vol.

Frans
2020
Nog een ander nadeel: na de eerste dag al bijna je stem kwijt zijn, omdat overal écht overal lawaai is waar je overheen moet praten. En dan terug thuis maar hopen dat je snel van die schorre keel verlost bent.