januari

Geen hypotheek door beleid DUO? Zo zit dat

Het kopen van een huis is met de huidige woningmarkt al niet gemakkelijk, maar wordt voor oud-studenten nog moeilijker gemaakt door een beleid van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), dat gevolgd wordt door DUO. Sommigen kunnen daardoor nog geen keuze maken voor een aflostermijn en daardoor geen hypotheek krijgen. Hoe zit dat precies?

Verschillende media brachten deze week het bericht over oud-studenten met een studieschuld die vanwege een beleid van DUO geen hypotheek kunnen krijgen. Het gaat om de groep die studeerde met zowel een basisbeurs als het leenstelsel. Zij kunnen zelf kiezen of ze hun schuld in 15 of 35 jaar willen aflossen.

Probleem is alleen dat ze die keuze pas twee jaar na hun afstuderen in kunnen voeren en banken willen gedurende die twee jaar vaak geen hypotheek afsluiten. Studenten die 15 jaar over het aflossen doen, zijn meer maandlasten kwijt dan studenten die er 35 jaar over doen. En dat kan invloed hebben op de hoogte van een hypotheek. Is er een andere oplossing? DUO geeft met vier vragen meer duidelijkheid.

Waarom mag de ene student 35 jaar over aflossen doen en de andere 15?
"Bij de invoering van het leenstelsel in 2015 is de terugbetalingstermijn voor het aflossen van de studieschuld van 15 naar 35 jaar gegaan. Oud-studenten die zowel in het oude studiefinancieringsstelsel als in het nieuwe leenstelsel hebben gezeten, krijgen van DUO aan het eind van de tweejarige aanloopfase een bericht dat zij kunnen kiezen uit de twee terugbetalingsregimes.”

Waarom kan die keuze pas na twee jaar gemaakt worden?
“Er kan in die twee jaar nog veel veranderen, en daarmee ook de keuze welk terugbetaalregime beter bij je past. Na enkele jaren heb je meestal een beter overzicht over je maandelijkse lasten en kun je bewust kiezen tussen aflossen in 15 jaar of 35 jaar.”

Wat kunnen ex-studenten die een huis willen kopen volgens jullie doen?
“Mocht je, vanwege een hypotheekaanvraag, eerder bewijs nodig hebben van welke keuze je hebt gemaakt, dan kun je dit bij DUO aanvragen. We krijgen jaarlijks zo’n 30 verzoeken binnen. DUO heeft geen signalen van klanten (of banken) ontvangen dat er een hypotheek wordt geweigerd als er zo’n verklaring wordt overlegd. Mocht dat onverhoopt wel gebeuren dan horen we dat graag.”

Gaan er dingen veranderen bij DUO waardoor studenten niet meer op dit probleem stuiten?
“Het gaat hier om een tijdelijke situatie voor een afnemende groep studenten die gestudeerd hebben in de twee stelsels. De meeste studenten vallen op dit moment onder het leenstelsel en hebben al standaard de aflostermijn van 35 jaar. Maar omdat de communicatie altijd kan worden verbeterd hebben we deze informatie inmiddels prominenter op de website geplaatst, en kijken we of de tekst op de verklaring nog duidelijker kan.” [Karen Luiken]