Tilburg,
januari

Geen gezang of muziek meer op de gang, het is doodstil

De coronacrisis raakt iedereen. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijd. Deze keer: Joost van Bergen, eerstejaarsstudent Gitaar aan de Rockacademie in Tilburg.

“Toen ik vorig jaar naar de open dag van de opleiding kwam, hoorde je door het hele gebouw gezang en muziek op de gangen. Nu ik midden in de coronacrisis op de Rockacademie ben begonnen, is het er doodstil.

Foto Wessel MaasIk doe een creatieve opleiding, waarbij het grootste gedeelte bestaat uit met elkaar muziek maken. Dit is op het moment heel moeilijk. Zo gaat bijvoorbeeld volgend semester het vak ‘bandskills’ niet door, omdat we daarvoor fysiek samen moeten komen om muziek te maken en nummers te schrijven. Dat laatste proberen we online op te vangen, maar muziek maken zit er niet in.

Bij Rockacademie was er de mogelijkheid om repetitieruimtes te huren, maar nu de lockdown is verlengd mag dat niet meer. Samen oefenen kan dus helemaal niet meer.

We hebben laatst een overleg gehad met de studenten en docenten van het eerste jaar. Hierin hebben we besproken of de opleiding nog wel de opleiding is die het hoort te zijn. Daaruit kwam naar voren dat ons jaar qua niveau een heel stuk achterloopt op dat van eerdere eerstejaars, omdat het online lesgeven een stuk langzamer verloopt. Waar je bij de opleiding het meeste van leert is het naast de lessen samenkomen en muziek maken, wat we nu heel erg missen.

Ook heb ik door de coronacrisis een stuk minder sociale contacten. Ik heb het geluk dat ik in een leuk studentenhuis woon, maar daarbuiten is al het sociale contact weggevallen. Mijn vriendin is bij mij komen wonen, omdat het door de coronamaatregelen niet werkte als ze telkens als gast langs zou moeten komen. Hierdoor zou onze bezoekregeling in het huis in de war raken. Dit samenwonen gaat ons gelukkig erg goed af. We hebben allebei veel te doen en zitten niet constant op elkaars lip.” [Bram Keeris]