Tilburg,
januari

Geen feesten en festivals, wel zorgen over stages

Waar veel sectoren tijdens de coronacrisis nog wel doordraaiden, zijn festivals en evenementen sinds maart afgelast. Daarmee vervallen ook stages in de evenementenbranche. Geen praktijkervaring dus voor de studenten van Fontys Academy for Creative Industries (ACI). Maken zij zich zorgen?

Mark van Bergen is docent Dance Industry bij ACI. “Mijn indruk is dat studenten niet heel erg somber zijn.” Al maken studenten zich volgens hem zeker zorgen over hun toekomst. “Maar dat doen ze toch al. Het is sowieso een generatie vol onzekerheid, ook wat betreft financiën en vastigheid. Al is me wel opgevallen dat ik dit semester veel minder uitval heb dan normaal.”

Sebastiaan van der RaaStage stopgezet
Derdejaars ACI-student Sebastiaan van der Raa (21) maakt zich inderdaad zorgen. Voor zijn studie Commerciële Economie – International Event, Music & Entertainment Studies (CE IEMES), liep hij stage bij de Bossche Brabanthallen toen de coronacrisis begon. “Ik heb mijn stage in april stopgezet, omdat ik het echt zonde vond van de tijd. Ik miste de praktijkervaring compleet omdat er niks te organiseren was. Vijf maanden later ben ik opnieuw begonnen.”

Hij verwachtte toen weer dingen te kunnen regelen, maar ook dat liep door corona helemaal anders. “Uiteindelijk ben ik nu bijna een jaar bezig met stage en heb ik nog steeds niks georganiseerd. Volgend jaar ga ik dan wel een afstudeerstage doen, maar dat is heel anders dan een ‘meewerkstage’. En ik loop een half jaar studievertraging op.”

Zakelijke kant op
Sebastiaan weet zelfs niet of hij nog wel in het uitvoerende deel van de evenementenbranche wil werken. “Ik kijk nu, ook vanwege de crisis, wel verder. Zeker in deze tijden verwacht ik niet dat ik kans heb op een baan. Gelukkig vind ik ook de zakelijke kant van de sector interessant, dus bijvoorbeeld een baan als productmanager of accountant. Daarin zijn wel nog banen, dus ik zie voor mezelf geen probleem.”

Tom van den ElzenTom van den Elzen (25) is ook derdejaars CE IEMES. Zijn studietijd is eveneens vertraagd door corona. “Ik heb mijn stage bij Poppodium 013 in Tilburg afgekapt omdat er niets meer te doen was. Ik maak me ook zorgen om mijn eigen baankansen en toekomst. Zonder de coronacrisis was mijn stage gewoon doorgegaan en zou ik daarna betere baankansen hebben.”

Geen praktijkervaring
“Voordat de branche is opgekrabbeld en er extra mensen nodig zijn, zijn we weer een hele tijd verder. Daarbij heb ik dus ook geen praktijkervaring opgedaan en dat werkt niet in mijn voordeel natuurlijk.”

Tom zegt nu het doorzettingsvermogen te missen om aan een project te werken.

“Het is veel minder motiverend als je niets kunt organiseren. Normaal haal ik veel energie uit mensen om me heen die enthousiast zijn. Bijvoorbeeld bij het evenement dat ik met vrienden organiseer: een festival in de achtertuin van mijn ouders. Voor mij is dat meteen praktijkervaring. Maar op dit moment is het voor niemand überhaupt leuk om over het organiseren na te denken.”

Mark van BergenPlan B
Lockdown of geen lockdown: de studenten moeten wel ervaring opdoen, vertelt Van Bergen.

“Ook al willen ze natuurlijk een live evenement organiseren, op deze manier leren studenten in ieder geval dat ze een plan B moeten hebben én hoe dat uit te voeren. Plan A was eigenlijk al een alternatief, gericht op creatieve oplossingen om in deze crisisperiode evenementen te organiseren. Bijvoorbeeld door die in een bioscoop, theater of sportschool te houden.”

Sinds kort moeten ze wéér terugschakelen en evenementen organiseren via bijvoorbeeld een livestream. “Dit vraagt een enorme flexibiliteit van de studenten, maar het lukt ze wel. Daarbij leren ze nu beter hoe ze creatief en oplossingsgericht moeten denken. Dat is denk ik belangrijker dan dat ze per se meegewerkt hebben aan een evenement.” [Jacky Eikes]