augustus
2021

Geen eenheidsworst meer bij nieuwe cateraars

Zeg maar dag tegen het kleffe broodje kaas uit de broodtrommel. Met de start van het nieuwe collegejaar zijn ook drie nieuwe cateraars gestart bij Fontys. En die staan te popelen om de studenten en medewerkers te verrassen.

Het heeft een jaar geduurd, maar op de campussen in Eindhoven, Tilburg en Venlo kan vanaf deze week weer ontbeten en geluncht worden. Op campus Stappegoor, waar Compass groep de catering voor zijn rekening neemt, kunnen studenten en medewerkers zelfs terecht voor het avondeten. In de gebouwen P1 en ZP zijn de cateringlocaties namelijk tot 19.00 uur geopend.

Karlijn Schoonbrood – what’s in a name – was vanuit de Dienst Huisvesting en Facilitaire Zaken betrokken bij de aanbesteding van de nieuwe catering. “Vanaf deze week zijn op alle locaties weer kantines en coffeecorners ingericht.”

Echt anders
Volgens Schoonbrood is Fontys bij de Karlijn Schoonbroodaanbesteding niet over een nacht ijs gegaan. “Bij het vorige cateringcontract liep het de laatste jaren niet goed. De markt is aan het veranderen en er worden andere eisen gesteld, vandaar dat we niet teruggrijpen op weer iets traditioneels. Het wordt echt anders.”

Met de nieuwe cateraars zet Fontys vol in op ondernemerschap. Schoonbrood: “We geven de cateraars de ruimte om te ondernemen. Ze kunnen zelf hun openingstijden en assortiment bepalen. We hebben in de contracten maar heel beperkte kaders gesteld en toetsen vooral op klanttevredenheid.”

Verrassen
De keuze voor drie aparte cateraars sluit volgens Schoonbrood ook beter aan op de gewenste ondernemerschap. “We willen geen uniformiteit en menucycli, dan krijg je eenheidsworst. We willen juist verrassen en inspelen op de wensen per locatie.”

Studenten van de Sporthogeschool hebben andere eetgewoonten dan studenten van bijvoorbeeld een technische opleiding, is de gedachte. Daar spelen de nieuwe cateraars met de nieuwe concepten ruim op in.

Huiskamergevoel
Trends als duurzaamheid, meer vegetarische producten, vegan en halal komen op alle campussen terug, maar elke cateraar geeft zijn eigen invulling aan de cateringlocaties, het assortiment en de openingstijden. Zo gaat Limburg Catering, die in Venlo en Sittard aan de slag gaan, met hun concept Lounge voor het echte huiskamergevoel.

Verse vlaai ontbreekt niet in het assortiment van deze cateraar uit Sittard. “Dat is wel een dingetje”, zegt Schoonbrood lachend. “Als je daar fabrieksvlaai laat aanrukken, dan zie je dat straks terug in de klanttevredenheidscijfers. Dat kunnen ze beter niet doen.”

FoodCity-concept
In Eindhoven rolt cateraar Appèl het FoodCity-concept uit met een hoofdrol voor internationale foodtrends, een concept geïnspireerd op de versmarkt. Schoonbrood: “Er zijn koffiebarretjes en cateringpunten met de uitstraling van een foodmarkt, maar alles valt onder dezelfde paraplu.”

Appèl gaat in Eindhoven samenwerken met lokale ondernemers. Zo krijgt Foodmaker, een Belgische producent van hoogwaardige, gezonde producten, de komende maanden een podium op de campus. In de maanden januari tot en met juli is het de beurt aan de Yoghurt Barn om indruk te maken op de studenten.

Werkplekken
In Tilburg, bij de Hogeschool voor de Kunsten, lanceert Compass groep het Colour Kitchen-concept, een samenwerking met een organisatie die Tilburgers met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkervaringsplek biedt. In de zomermaanden maken foodtrucks op campus Stappegoor het plaatje van de Tilburgse catering compleet.

De contracten met de drie cateraars hebben een looptijd van minimaal zes en maximaal tien jaar. Schoonbrood: “We willen ze echt de ruimte geven om te ondernemen. Daar zijn uiteraard ook investeringen mee gemoeid, vandaar dat we ze de tijd bieden.” [Ivo van der Hoeven]

Uiteraard gelden op alle cateringlocaties de coronamaatregelen die ook elders op de campus gelden. Bezoekers moeten een mondkapje dragen tot ze aan hun tafeltje plaatsnemen.

Natasja Kluck
June
2022
En toen werd het oktober 2021 en werd ik aangenomen bij Eurest om op de FHJ lekkere broodjes /soep en ander lekkers te bereiden ?
Iedereen blij ?
Goijaart van Dijk
2021
En de studenten (en medewerkers) van Fontys Hogeschool Journalistiek leiden honger, want daar was geen cateraar voor voorzien. Er is één week een juffrouw gestationeerd geweest met (niet al te beste en veel te dure) broodjes, en vandaag zijn ze ons blijkbaar alweer vergeten.
Karlijn Schoonbrood
Beste Goijaart,
Bij navraag blijkt dat de uitgifte open was tussen 11:30 en 13:30. Je opmerking betreft de kwaliteit hebben wij doorgegeven aan Eurest.
Het klopt dat er in eerste instantie geen voorziening was uitgevraagd voor FHJ omdat bij de totstandkoming van de aanbesteding nog niet duidelijk was dat de bouw van Mindlabs vertraagd zou zijn. Eurest is momenteel druk bezig om alsnog een structureel uitgiftepunt in te richten, in ieder geval voor minimaal 3 dagen per week. Communicatie hierover volgt z.s.m.