Geen ‘corona-korting’ voor afstuderende internationals

Studenten van buiten de Europese Unie die het door de coronacrisis niet lukt om voor de zomer af te studeren, hoeven niet te rekenen op extra compensatie vanuit Fontys. Deze studenten hebben wel recht op een eenmalige tegemoetkoming die mogelijk is gemaakt door het kabinet.

De regering wil door de coronacrisis gedupeerde laatstejaars studenten compenseren. Iedereen die tussen september en januari 2021 een hbo-diploma (associate degree, bachelor of master) behaalt, ontvangt in het eerste kwartaal van volgend jaar eenmalig een compensatiebedrag. Het gaat hierbij Gerben Wolbersom maximaal drie maanden collegegeld.

Voor een student in het hoger onderwijs komt dat neer op een eenmalige tegemoetkoming van 535 euro. Dit geldt ook voor internationale studenten die instellingscollegegeld betalen.

Schijntje
Die 535 euro is voor studenten van buiten de EU – officieel de Europese Economische Ruimte (EER) – eigenlijk een schijntje. Het instellingstarief dat zij jaarlijks betalen, kan oplopen tot wel 10.000 euro.

Daarom hebben sommige universiteiten besloten om vertraagde niet-EER studenten vanaf 1 september voor enkele maanden een lager tarief in rekening te brengen. Deze korting geldt voor laatstejaars bachelor- en masterstudenten, die zonder de coronacrisis wél dit studiejaar waren afgestudeerd.

Advies gevolgd
Fontys gaat hierin dus niet mee. “We volgen in deze het advies van de Vereniging Hogescholen”, stelt Gerben Wolbers van de Dienst Studentenvoorzieningen. Hij wijst erop dat Fontys het onderwijs ook gewoon heeft aangeboden, alleen voor een groot deel online. [Tim Durlinger]