maart
2019

'Geen bijbaantje bij de AH maar in de techniek'

Nieuwe lector wil reuring bij Engineering

Nieuwe lector, nieuwe focus, nieuwe ambities. Het is duidelijk, Hans Krikhaar wil reuring veroorzaken bij Fontys Hogeschool Engineering. Dat is volgens hem inherent aan de taak van een lector: “Die moet vernieuwing brengen, dingen uitproberen.”

Op 28 mei wordt de 62-jarige Veldhovenaar officieel geïnstalleerd als lector Smart Manufacturing. Dat ís Krikhaar echter al sinds oktober vorig jaar. In de voorbije maanden heeft hij dus al aan zijn nieuwe functie kunnen proeven en naar eigen zeggen veel vrijheid ervaren. “Bovendien is het hbo pragmatisch. Dat ben ik ook; ik zoek oplossingen.”

Nieuwe technologie voor industrie
Smart Manufacturing, wat is het? Kort gezegd: de industrie moet nieuwe technologieën in haar processen stoppen. “Neem een kraanmachinist. Met het nieuwe, supersnelle 5G-netwerk kun je die uit zijn kraan halen. Hij bedient voortaan op één plek achter een beeldscherm de kranen op verschillende bouwplaatsen. Da’s ook nog efficiënter, omdat-ie niet steeds op vrachtjes hoeft te wachten.”

Hét voorbeeld van Smart Manufacturing vindt hij VDL Nedcar in Born. Dat is in zijn ogen de beste BMW-fabriek qua flexibiliteit. Als er het model MINI wordt geproduceerd terwijl de X1-serie opHans Krikhaar dat moment beter verkoopt, wordt daar heel makkelijk geschakeld.

Flexibiliteit productie
Slim fabriceren leidt onder meer tot flexibiliteit in de productie en ook verbeterde producten. Krikhaar beseft dat Fontys Engineering in Eindhoven wat dat betreft een unieke positie heeft, middenin de innovatieve Brainport-regio.  Daar hoort volgens de lector een stevige ambitie bij.

‘Wij willen dé hub zijn op het gebied van Smart Manufacturing voor het midden- en kleinbedrijf in deze regio. Dus als het mkb daar iets mee wil, bellen ze Fontys op.

De ambitie is ook om onze studenten bij de Albert Heijn weg te krijgen en bij deze bedrijven in te schakelen. Daar worden ze zowel financieel als qua kennis wijzer van.”

Chinese studenten
De lector, als werktuigbouwkundige afgestudeerd aan de Technische Universiteit Twente en gepromoveerd aan de TU/e, bleef nooit langer dan tien jaar bij dezelfde werkgever. Hij werkte onder meer voor een farmaceutisch bedrijf, Philips en ASML.

In 2010 begon Krikhaar zijn eigen bedrijf, HURLI. “Ik heb toen een machine gemaakt, een stepper, die ASML 25 jaar geleden al produceerde. Maar er is nog steeds een grote markt voor.” Onlangs was hij hiervoor nog in China (waar Krikhaar ook werkzaam is geweest).

Maar hij is toch fulltime lector? “Fontys is op de hoogte. Ik hoop ook dat Fontys er een keer voordeel van heeft. Door Chinese studenten hier naartoe te halen of stageplekken in Shanghai te krijgen. Want Azië is een belangrijke wereld.”

Verdubbeling techniekstudenten
Later in het gesprek komt Krikhaar hier nog even op terug, als hem wordt gevraagd wat hij vindt van de, mede door Fontys ondertekende afspraak: het aantal afgestudeerde technici in de Brainportregio moet in 2025 zijn verdubbeld. “Verdubbeling vind ik wat overdreven. Gaat de industrie die mensen dan ook allemaal aannemen? We kunnen bedrijven daartoe niet verplichten.”

Niettemin onderschrijft de lector de ambitie om te groeien. “Maar misschien moeten we die groei ook internationaal oppakken; dat buitenlanders graag in deze regio willen komen werken. Ik weet dat de opleiding in China vrij theoretisch is. Bied Chinese afgestudeerden hier een goede kopopleiding aan, waarmee ze hun creativiteit en werkwijze bijschaven.”

Multidisciplinaire programma's
Krikhaar heeft de voorbije maanden gebruikt om zo min mogelijk achter zijn computer te zitten en veel mensen te spreken. Zelfs de weg van Eindhoven naar de andere Engineering-vestigingen in Venlo en Helmond beschouwt hij als werkplek, omdat hij dan in de auto telefoontjes pleegt. “Ik wil dat mensen mij kennen en ze enthousiast maken.” De lector heeft namelijk plannen.

Het is hem opgevallen dat de opleidingen van Engineering nog niet zoveel in multidisciplinaire programma’s samenwerken. “Terwijl bedrijven wél zo werken. Doel is te komen tot een bestendig onderzoeksprogramma, waar alle studenten aan meedoen.” Hij verwacht dat die samenwerking nog beter uit de verf komt na de verhuizing van Engineering naar het TU/e-terrein, na de zomer.

Ook wil Krikhaar op termijn een uitbreiding van de focus. Die ligt nu op Smart Manufacturing, Future Mobility en Precision Engineering. “Sport & Health en de energietransitie wil ik er ook bij halen. Immers, de beste zwemmers worden in Eindhoven opgeleid omdat hier heel veel technologie in het zwembad zit. En de energietransitie is gewoon iets waar al onze studenten mee te maken krijgen.” [Tim Durlinger]

Jos
2019
Prima verhaal en ook een must voor de regio en studenten. Smart Manufacturing omhelst meer dan Engineering, dus graag aansluiten met Bedrijfsmanagement MKB en Technische Bedrijfskunde (FHBEnT). Complexe (bedrijfs)vraagstukken vragen om multidisciplinaire aanpak. En daar kan ook zakelijk (3e geldstroom) aan gewerkt worden. Ik doe graag mee!